آخرین اخباراسلایدشوافغانستانجهانحقوق بشر

فایق: برای بازگشت افغانستان به نظام بین الملل، حکومت فراگیر و مشروع نیاز است

خبرگزاری دید: نصیراحمد فایق، سرپرست نمایندگی دائمی افغانستان در سازمان ملل در نشست شورای امنیت با اشاره به اینکه تمدید مأموریت یوناما مهم است، زیرا افغانستان با یک بحران شدید مواجه است ، گفته است که برای ایجاد ثبات در افغانستان و ادغام مجدد این کشور در نظام بین‌الملل، نیاز به نظام مشروع و فراگیر مبتنی بر عدالت، حاکمیت قانون و اراده‌ی مردم است.

نشست شورای امنیت شب گذشته (جمعه، ۲۵ حوت) درباره‌ی هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) برگزار شد. در این نشست مأموریت یوناما برای یک سال دیگر تمدید شد.

فایق در سخنرانی خود در این نشست گفته است که تمدید مأموریت یوناما مهم است، زیرا افغانستان با یک بحران شدید مواجه است به‌گفته‌ی او، این بحران به‌دلیل عدم تعهد و ناتوانی طا-لبان در رسیدگی به وضعیت، تعامل سازنده و ایجاد یک سیستم حکومت‌داری عادلانه، مسئول، فراگیر و نماینده تشدید شده است.

او نقش یوناما در ارتقای صلح، ثبات و حکومت‌داری فراگیر در افغانستان و همچنین نظارت و گزارشی‌دهی در مورد حقوق بشر، از جمله وضعیت زنان و دختران را حیاتی خوانده است.

فایق همچنین گفته است: “ایجاد ثبات در افغانستان و ادغام مجدد آن در نظام بین‌الملل مستلزم یک سیستم حکومتی مشروع، فراگیر و با نمایندگی مبتنی بر عدالت، حاکمیت قانون و اراده‌ی مردم است که به نیازها و نگرانی‌های مردم افغانستان و جامعه‌ی جهانی پاسخ دهد.”

او امیدواری کرده است که تمرکز سازمان ملل بر گفت‌وگوهای سیاسی، در کنار سایر جنبه‌های مأموریت یوناما در اولویت باقی بماند.

عملکرد یوناما در دو سال اخیر در افغانستان زیر حاکمیت طالبان، با انتقادهای گسترده به همراه بوده است. از دید منتقدان، این نهاد در زمینه‌ی دفاع از حقوق بشر و ایجاد عمکرد مؤثر فعالیت نداشته است. همچنین به‌باور منتقدان، یوناما در این دو سال بیشتر با طالبان در تعامل بوده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا