آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

سفر هیئت طالبان به پاکستان؛ اسلام‌آباد چه بازی می‌کند!

خوشبینی وزیر امور خارجه (پاکستان) نشان می‌دهد که در زمینه رویکرد طالبان برای برون‌رفت از بُن‌بست آزادی زندانیان، پیشرفت‌های کافی صورت گرفته است

سفر هیئت طالبان به اسلام‌آباد بحث‌های پرباری با جانب پاکستان به رهبری شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه این کشور داشته و انتظار‌ها برای آغاز فوری گفت‌وگوهای میان‌افغانی را افزایش داده است. در حقیقت، آقای قریشی در صحبت با رسانه‌ها گفت امیدوار است مذاکرات میان‌افغانی به زودی آغاز گردد و نسبت به پیشرفت‌ها در آینده نزدیک به رغم وجود مشکلات و تخریب‌کنندگان، ابراز خوشبینی کرد. جنرال فیض حمید رییس آی اس آی نیز آقای قریشی را همراهمی می‌کرد در حالی که جانب طالبان به رهبری ملا عبدالغنی برادر معاون سیاسی این گروه بود.
گفت‌وگوهای میان‌افغانی به دلیل مسایل آزادی زندانیان با تأخیر مواجه شد. با وجود اینکه دو طرف روی آزادی زندانیان موافقت کرده‌اند، موانع اخیر موجب نگرانی می‌شود. تأخیر باعث افزایش شعله‌ور شدن حوادث خشونت‌آمیز و آسیب وضعیت حساس می‌شود. رییس جمهور دونالد ترامپ کاهش بیشتر نیروهای امریکایی را از افغانستان قبل از انتخابات ریاست جمهوری در ماه نوامبر اعلام نمود که بدین معنی است؛ زمان گفت‌وگوها بین حکومت افغانستان و طالبان بسیار فشرده است.
پاکستان نقش سازنده‌ای در آوردن طالبان به میز مذاکره داشته و واشنگتن نیز این نقش را تصدیق کرده است. خوشبینی وزیر امور خارجه (پاکستان) نشان می‌دهد که در زمینه رویکرد طالبان برای برون‌رفت از بُن‌بست آزادی زندانیان، پیشرفت‌های کافی صورت گرفته است.
اکنون، چالش کلیدی گرد‌هم آوردن دو طرف (دولت افغانستان و طالبان) برای آغاز مذاکرات روی توافق‌نامه تقسیم قدرت است. این یک روند طولانی و طاقت‌فرسا با موانعی خواهد بود که ممکن گفت‌وگوها را در هر نقطه تهدید کند. بنابر این، مهم است هر دو جانب اطمینان حاصل کنند که خشونتی اتفاق نمی‌افتد تا مذاکرات تخریب شود.
در عین حال، ذینفعان اصلی مانند پاکستان و ایالات متحده جهت اطمینان برای عبور از موانع و بدون چشم‌انداز تخریب این روند، باید در هر مرحله مذاکرات شرکت کنند. بعد از افغانستان، هیچ کشوری به جز پاکستان منفعت زیادی در صلح این کشور جنگ‌زده ندارد. این امر اعتبار رهبری پاکستان را افزایش می‌دهد که توانسته طالبان را به میز مذاکره با حکومت افغانستان سوق دهد و روابط را مدیریت کند. افغانستان اکنون فرصت واقعی برای حل مسالمت‌‌آمیز دهه‌ها جنگ دارد.
اسلام‌آباد و واشنگتن اکنون باید به هم متکی شده و تعهداتی را که قبلاً روی آن توافق شده، عملی کنند. آخرین گروه زندانیان نیز باید آزاد و تاریخ آغاز گفت‌وگوها باید مشخص گردد. هر چه این وضعیت نامطمئن ادامه یابد، چانس وقوع یک رویداد تخریب‌آمیز بیشتر است.
امید است تعهدات محکمی از سوی طالبان در گفت‌وگوهای‌شان در وزارت خارجه (پاکستان) انجام شده باشد و آن با حرکت رییس جمهور اشرف غنی مطابقت داشته باشد. دولت ترامپ باید کابل را ترغیب نماید تا هر چه زودتر به تعهدات خود عمل کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا