آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

طالبان در میز مذاکره به دنبال پیروزی‏‌اند

تدوین قانون اساسی جدید و خروج نیروهای خارجی از افغانستان روشن می‌سازد که گروه طالبان در روند تفاهم و مذاکره هم در پی پیروزی است. این گروه در روند گفت‌وگوها تلاش بیشتری برای چانه زنی دارد.

از خواسته‌های گروه طالبان در جریان مذاکرات معلوم می‌شود که این گروه در میز مذاکره نیز به دنبال پیروزی است. حکومت افغانستان و ایالات متحده امریکا که سالانه بیش از ۴۵ میلیارد دالر مصرف جنگ افغانستان می‏کنند نیز قبول کرده‌اند که جنگ افغانستان راه حل نظامی ندارد.
مقامات سیاسی و نظامی امریکا در یک سال اخیر بارها اعتراف کرده‌اند که شکست دادن طالبان در جنگ یک امر ناممکن است. چندی پیش وزیر دفاع این کشور ضمن دعوت طالبان برای گفت‌وگو تاکید کرد که پیروزی در جنگ افغانستان از راه نظامی دشوار و غیر ممکن است.
تا این جای کار دو خواسته عمده گروه طالبان برای توافق به منظور پایان جنگ در کشور روشن شده است. یکی خروج نیروهای خارجی و دیگری تدوین قانون اساسی جدید با ارزش‌های اسلامی.
روز گذشته نشست مسکو برگزار شد. در این نشست نمایندگان طالبان و احزاب سیاسی برای نخستین بار برای دست‌یابی به یک توافق باهم دیدار و گفت‌وگو کردند.
قرار است این اجلاس امروز « چهار شنبه ۱۷ دلو» به پایان برسد. عباس ستانکزی رییس هیئت طالبان در نشست مسکو گفت که قانون اساسی فعلی افغانستان تحمیل شده از غرب است و با ارزش‌های افغانی سازگار نیست.
نمایندگان طالبان درحضور بزرگان سیاسی کشور تاکید کردند که پس از خروج نیروهای خارجی از کشور باید قانون اساسی جدید تدوین شود.
در حالی که دیده می‌شود حفظ قانون اساسی و ارزش‌های ۱۸ اسال اخیر از دغدغه‌های کابل در روند مذاکره است. عطا محمد نور رییس اجرایی حزب جمعیت اسلامی که در نشست مسکو شرکت کرده است در مطلبی نوشته است که حفظ ارزش‌های ملی و قانون اساسی « خط سرخ» ما است. محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور هم تاکید روی ارزش‌ها و حفظ قانون اساسی می‌کند.
در نشست قطر نیز طالبان روی خروج نیروهای خارجی و تغییر قانون اساسی کشور تاکید کرده بودند. متاسفانه حکومت افغانستان که در روند مذاکرات هیچ گونه حضور معنادار ندارد، پیدا نیست که برای توافق با طالبان چه خواسته‌هایی دارد.
وقتی دو آدرس دور میز مذاکره جمع می‌شوند طبیعی است که خواسته‌هایی دارند. در واقع در میز مذاکره چیزهایی را باید از دست داد و مواردی را دریافت.
تدوین قانون اساسی جدید و خروج نیروهای خارجی از افغانستان روشن می‌سازد که گروه طالبان در روند تفاهم و مذاکره هم در پی پیروزی است. این گروه در روند گفت‌وگوها تلاش بیشتری برای چانه زنی دارد.
این انتقاد همواره از حکومت افغانستان وجود داشت که باید در میدان جنگ به طالبان ضربه‌های کاری وارد کند تا در روند گفت‌وگو از موضع قدرت داخل شود.
درست است که طالبان نیز تمایل به ختم جنگ دارند، اما ناگزیر نیستند. از قراین و خواسته‌های این گروه بر می‌آید که حاضر نیست از مطالبات خود دست بکشد. تعدیل قانون اساسی از جدی ترین مطالبات طالبان در مذاکره است.

نویسنده

اختر سهیل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا