آخرین اخبارافغانستانروند صلحزنانسیاست

طرح قطع‌نامۀ ۱۳۲۵ در روند صلح؛ تیم مذاکره دولت روی نقش زنان صحبت کرد

برخی اعضای تیم مذاکره‌کنندۀ دولت در سیمیناری دو روزه که از سوی «شبکۀ زنان میانجی اروپای شمالی» برگزار شد، در مورد نقش و مشارکت زنان در روند صلح گفت‌وگو کردند.

به گزارش خبرگزاری دید، وزارت دولت در امور صلح امروز چهارشنبه(۲۲ دلو) در بیانیه‌ای گفت که فوزیه کوفی، فاطمه گیلانی و شریفه زرمتی وردک از اعضای هیئت مذاکره‌کنندۀ دولت در این سیمینار پیرامون نقش و مشارکت زنان در روند صلح افغانستان تبادل نظر کردند.
میتی نودسن سفیر دنمارک در کابل در معرفی این سیمینار گفت: با وجود تشدید خشونت‌ها در افغانستان، مذاکرات صلح یک فرصت مناسب برای حل این بحران است و در این فرصت لازم است تا روی نقش زنان و ضرورت حضورشان و چگونگی حمایت‌های جهانی از آنان در این روند، بحث و تبادل نظر صورت گیرد.
فوزیه کوفی عضو هیئت مذاکره‌کننده در این سیمینار گفت که زنان نه ‌تنها قربانی جنگ‌اند، بلکه نزدیک‌ترین افراد خانواده خود را نیز در این جنگ از دست داده‌اند. بدین منظور، نقش زنان نه ‌تنها در جهت حفظ حقوق‌شان، بلکه در همه مسایل روند صلح بسیار مهم و با ارزش است.
به گفته وی، اولویت‌های زنان برای داشتن یک زندگی مرفه، به شمول تعلیم و تحصیل، مشارکت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و دسترسی به عدالت و احترام است.
فاطمه گیلانی عضو دیگر هیئت مذاکره‌کننده درباره اهمیت نقش و حمایت کشورهای منطقه و همسایه در روند صلح افغانستان صحبت کرد و گفت که صلح در افغانستان نقش به سزایی روی ثبات و آرامش جهان دارد.
شریفه زرمتی وردک عضو هیئت مذاکره‌کننده نیز روی چگونگی حفظ حقوق زنان در میکانیزم‌های تطبیقی پساصلح در افغانستان صحبت کرد.
این سمینار که با حضور سفیران و نمایندگان دیپلماتیک کشورها و فعالان حقوق زنان عمدتاً اروپایی در دو روز برگزار شد، در مورد طرح ابعاد مختلف قطع‌نامه ۱۳۲۵ در روند صلح افغانستان و مشارکت زنان در روند صلح و نقش بازیگران بین‌المللی در سال ۲۰۲۱ بحث و تبادل نظر شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا