آخرین اخباراجتماعافغانستانگزارش

عاشورا؛ فرصتی برای وحدت، مجاهدت و بازگشت به زلالی صدر اسلام

خبرگزاری دید: در دومین «همایش عاشورا و مبلغان» بر این نکته اساسی که عاشورای حسینی فرصتی مساعد برای وحدت و همدلی میان امت اسلامی و خط امام حسین راه حفظ ارزش‌های اسلامی است، تاکید شد.

همزمان با فرا رسیدن محرم‌ و عاشورای حسینی، مجمع محبان اهل‌بیت روز پنجشنبه(۲۹ سرطان) دومین همایش عاشورا و مبلغان را با حضور علمای دینی برگزار کرد.

محمد اکبری معاون شورای علمای شیعه افغانستان گفت که مبلغان دینی باید برای تبلیغ از ماه محرم استفاده کرده و پیام امام حسین را به مردم باز گو کنند، زیرا در برخی از زمان‌ها و مکان‌ها فرصت تاثیر پذیری تبلیغات بیشتر است.

آقای اکبری افزود که امام حسین ادامه دهنده راه تمام پیامبران و ایام عاشورا نیز فرصتی برای بیداری و وحدت ملت‌ها است.

معاون شورای علمای شیعه گفت که وقتی پیامبر اسلام را تاسیس کرد، نواسه‌اش حضرت امام حسین با خون خود اسلام را از خطر جدی و انحراف نجات داد و امروز جهان اسلام مدیون قیام حسین است.

آقای اکبری افزود که ما باید در راه امام حسین استوار و ثابت قدم باشیم و اسیر ذلت نشویم مبلغان از سخنان ضعیف و بی‌ارزش اجتناب کنند تا هدف والای عاشورا کمرنگ نشود.

همه ساله در افغانستان از سالروز شهادت امام حسین گرامی‌داشت می‌شود اما در ۲۰ سال گذشته تجمعات و مراسم‌های عزاداری شیعیان بارها مورد حملات انتحاری و انفجاری قرار گرفته و صدها تن کشته و زخمی شدند.

وی از مقامات طا-لبان خواست در برگزاری مراسم عاشورا با شیعیان همکاری کنند؛ زیرا شیعیان افغانستان همیشه همکار حکومت بوده است.

از سویی هم، محمد هاشم صالحی رییس شورای علمای سراسری شیعه افغانستان گفت عزاداری در عاشورا جواز شرعی دارد، ولی باید در این مورد نیز برخی از مسایل رعایت شود. سینه‌زنی جایز است ولی قمه‌زنی حرام است که برخی از مراجع تقلید نیز بر حرام بودن آن تاکید دارند.

آقای صالحی افزود که مبلغان باید در گسترش پیام و پیامد قیام مکتب حسین کوشش کنند و مردم را با پیامدهای عاشورا آشنا سازند.

آقای صالحی افزود که یکی از پیامدهای عاشورا و قیام حسین این است که در مراسم‌های عاشورا هزاران تن هدایت می‌شوند و راه امام حسین را قبول می‌کنند.

در همین حال، سید حسین عالمی بلخی رییس مجمع محبان اهل‌بیت گفت که تبلیغات و سخنرانی در مورد عاشورا و محرم در افغانستان سلیقه‌ای است و مبلغان عنصرهای اصلی تبیلغ را رعایت نمی‌کنند در صورتی که در سایر کشورها مبلغان به صورت تخصصی در مورد عاشورا سخنرانی می‌کنند.

آقای بلخی افزود که تلاش مجمع محبان اهل‌بیت این است تبلیغات عاشورایی را تخصصی سازیم و مبلغین باید به صورت دقیق و تخصصی با مردم صحبت کنند.

وی افزود که یکی از وظایف مبلغان عاشورا این است که به مردم بگویند که عزاداری در شهادت امام حسین جواز شرعی دارد، پیامبر اسلام در شهادت حضرت حمزه عزاداری کرد و این نشان دهنده آن است که عزاداری در اسلام بوده است.

رییس مجمع محبان اهل‌بیت(ع) همچنان گفت: ما باید تاريخچه عزاداری مردم افغانستان را به مردم بگوییم زیرا گرامی داشت از دهه عاشورا به زمان‌های گذشته برمی‌گردد و در مناطق هزاره‌جات مردم در سال روز شهادت امام حسین عزاداری می‌کردند.

گفتنی است که امسال شماری از علملی دینی می‌گویند که امارت اسلامی برخی از محدودیت‌ها را برای برگزاری مراسم های عزاداری وضع کرده است. این موضوع از سوی طا-لبان رد شده است.

نویسنده

رسول شهزاد- کابل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا