آخرین اخباراجتماعفرهنگ و دانش

فاضل‌زاده: علمای دین به مسایل روز کمتر توجه می‌کنند

سیمینار آموزشی چهار روزه زیر نام« تقریب، وحدت و اخوت اسلامی» از سوی حوزه علمیه خاتم‌الانبیا و«مجمع الدعوةوالتقریب» با حضور اساتید دانشگاه، علما، طلاب حوزه‌های علمیه، اعم از پیروان مذهب تشیع و تسنن در کابل برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری دید، این سیمینار به منظور تحکیم وحدت میان پیروان مذاهب مختلف اسلامی در افغانستان تدویر شده است.
سید حسن فاضل‌زاده، مسئول حوزه علیمه خاتم‌الانبیاء در افتتاح این برنامه گفت: چیزی که امروز کمتر در افغانستان دیده می‌شود، کار موثر، مفید و عملی است و اکثر برنامه‌ها، متاسفانه جنبه نمادین و شعاری دارد.


وی افزود: هرچند در رشته‌های مختلف، علمای زیادی در کشور وجود دارد؛ اما عالمی که نظر به مقتضای زمان عمل کند، بسیار اندک است و این نقطه ضعفی است که در اکثر موارد، زمینه را برای مداخله‌گران، اخلالگران و دین‌ستیزان نیز فراهم می‌کند.
آقای فاضل زاده تاکید کرد: علمای دین که خود پاسدار دین و ارزش‌های اسلامی هستند، در تطبیق دین با مقتضای زمان ضعیف عمل می‌کنند و به مسائل روز کمتر توجه می‌کنند.
مولوی حبیب‌الله حسام، رییس شورای اخوت اسلامی افغانستان در این افتتاحیه گفت: موضوع وحدت و اخوت اسلامی از مسایل مهم و حایز اهمیت در حوزه کفر و اسلام، یا مسلمانان و غیرمسلمانان می‌باشد.
وی خاطر نشان کرد که دنیای کفر از وحدت مسلمانان می‌ترسند و کوشش می‌کنند که میان آنان تفرقه اندازند؛ اما این وظیفه علما است که جلو این کار را گرفته و وحدت را بین مسلمانان ایجاد کنند.


آقای حسام اظهار داشت: اگر غیرمسلمانان حد اقل اخوت انسانی را در نظر داشته باشند، با قرارداد‌ها و تفاهم می‌تواند زندگی مسالمت‌آمیز داشته باشند، چنانچه در صدر اسلام کفار و مشرکین می‌توانستند تحت یک قرداد در سایه اسلام زندگی کنند.
این سیمینار‌ها در حالی از سوی علمای دینی برگزار می‌شود که برخی کشور‌ها بنا بر مصلحت و منفعت شان، در تلاش تفرقه و ایجاد فاصله بین مذاهب اسلامی و حتی قومیت‌ها در کشور هستند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا