آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

فعالیت‌های منطقه‌ای چین و روسیه پس از افغانستان چیست؟

دیپلماسی فعال چین در قبال افغانستان دو دلیل عمده دارد: اول نگرانی های امنیتی به ویژه مرزهای غربی چین. دوم منافع اقتصادی، زیرا همه همسایگان افغانستان کشورهایی هستند که با طرح جاده ابریشم ارتباط دارند


مدرن دیپلماسی
پس از کنترول طا-لبان بر افغانستان در ماه آگست گذشته، روسیه نسبت به تهدید سازمان افراطی داعش و افزایش قاچاق مواد مخدر هشدار داد. طا-لبان تصمیم گرفته‌اند برای حفظ امنیت منطقه با روسیه، چین و ایران همکاری کنند.
طالبان در مذاکرات سطح بالا در مسکو شرکت کرده اند. در این اجلاس ده کشور درخواست کمک‌های بشردوستانه اضطراری برای افغانستان کردند و گفتند که کشورهایی که اخیراً از افغانستان خارج شده‌اند باید بودجه‌ای را برای کمک به بازسازی فراهم کنند.
پیش از آن دیدار، ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه هشدار داده بود که حدود ده هزار داعشی در شمال افغانستان برای گسترش اختلافات مذهبی و قومی تجمع کرده‌اند. اتحاد جماهیر شوروی زمانی همسایه افغانستان بود و روسیه هنوز این منطقه را منطقه نفوذ خود می‌داند.
کشورهای شرکت کننده در مذاکرات مسکو در بیانیه مشترکی تاکید کردند که از اقدامات سازمان های تروریستی نگران هستند و بر تمایل خود برای ادامه ارتقای امنیت در افغانستان برای کمک به ثبات منطقه تاکید داشتند.
سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در این دیدار از عدم حضور مقامات امریکایی انتقاد کرد. او پیشتر گفته بود که جنگجویان وابسته به داعش و القاعده در تلاش هستند تا از خلاء موجود در برخی مناطق افغانستان استفاده کنند.
در حال حاضر طالبان به شدت به متحدان خود نیاز دارند؛ زیرا اقتصاد افغانستان به دلیل از دست دادن کمک‌های بین المللی، افزایش قیمت مواد غذایی و افزایش بیکاری در خطر است.
با این حال در حال حاضر خروج ایالات متحده از افغانستان حداقل منجر به دو نتیجه منفی برای چین و روسیه شده است: ۱) افغانستان واقع در حیاط خلوت چین و روسیه بی ثبات شده است. ۲) درگیری آشفته بوده و آینده نامشخص است و پس از سی سال از پایان جنگ سرد، ایالات متحده خود را از این مخمصه خلاص کرده و بر چالش‌های دو قدرت اصلی اوراسیا تمرکز کرده است.
هم چین و هم روسیه امیدوار بودند که ارتش امریکا پس از یک توافق صلح پایدار با طرف‌های درگیر در افغانستان، به روشی منظم از افغانستان خارج شود تا از تبدیل مجدد افغانستان به پناهگاه تروریست ها جلوگیری کند.
شکست سریع ایالات متحده در افغانستان برای چین و روسیه غیرمنتظره بود. دیپلماسی فعال چین در قبال افغانستان دو دلیل عمده دارد: اول نگرانی های امنیتی به ویژه مرزهای غربی چین. دوم منافع اقتصادی، زیرا همه همسایگان افغانستان کشورهایی هستند که با طرح جاده ابریشم ارتباط دارند.
بر خلاف چین، روسیه طا-لبان را از فبروری ۲۰۰۳ به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته، اما این، مانع از تماس آنها با این گروه نشده است. لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در ۱۳ آگست سال گذشته تاکید کرد: «ما با همه نیروهای سیاسی مهم افغانستان از جمله دولت افغانستان و طا-لبان، نمایندگان ازبک ها و تاجیک ها و دیگران در حال گفت‌وگو هستیم».
به عنوان کشورهای مهم، بسیاری از مشکلات جهانی مربوط به روابط چین و روسیه است. چین و روسیه از الگوی غربی پیروی نکرده، اما راه های جداگانه خود را طی کرده اند. این امیدی برای کشورهایی است که در اثر دخالت امریکا ویران شده و همچنین امیدی برای نظم جهانی وستفالن است که توسط ایالات متحده به هم خورده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا