آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

فهرست هیئت اعزامی به قطر فشرده شود

فهرست کنونی بسیار طویل است و برای طالبان هم مقبول نبوده است. حکومت و جریان‌های سیاسی در گام نخست اختلافات شان را یکطرفه نمایند و بعد یک روی تیم افغانستان شمول که خیلی فشرده باشد، توافق کنند.

پس از فشار ایالات متحده امریکا و جریان های سیاسی، حکومت به رهبری محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور سرانجام تن به شرکت در نشست قطر داد.
مذاکرات قطر دومین دور از مذاکرات بین‏الافغانی خواهد بود که در آن نمایندگان گروه طالبان و نمایندگان حکومت افغانستان برای پایان جنگ رایزنی خواهند کرد.
حکومت یک هیئت ۲۴۹ نفری را برای شرکت در نشست قطر معرفی کرد. این فهرست در نخست با مخالفت جریان‌های سیاسی مواجه شد.
عطا محمد نور رییس اجرایی جمعیت اسلامی از چهره‌های است که اعلام کرد با این ترکیب به نشست دوحه شرکت نمی‌کند، هر چند که نام شخص آقای نور در این فهرست وجود داشت.
خیلی از چهره‌های جریان‌های سیاسی دیدگاه چون عطا محمد نور داشتند.
قرار بود هیئت ۲۴۹ نفری دولت افغانستان در روزهای آینده با نمایندگان طالبان در دوحه قطر دیدار و گفت‌وگو کند
قرار بود هیئت حکومت روز پنچ شنبه ۲۹ حمل کابل را به قصد قطر ترک نماید که ناگهان این سفر به علت نه چندان روشن به تعویق افتاد.
پس از مخالفت‌های داخلی با فهرست شرکت کنندگان نشست قطر، گروه طالبان نیز در اعلامیه تمسخر آمیزی خطاب به حکومت افغانستان گفت که نشست قطر کدام مراسم عروسی در کابل نیست.
حالا به نظر می‌رسد تاخیر در نشست دوحه مخالفت گروه طالبان با فهرست اعزامی حکومت افغانستان باشد. گزارش‌هایی وجود دارد که طالبان فهرستی از چهره‌هایی را که می‌خواهند با آن‌ها گفت‌وگو نمایند به زلمی خلیلزاد نماینده ارشد وزارت خارجه امریکا برای پروسه صلح تحویل داده است.
از اعلامیه طالبان که فهرست هیئت اعزامی حکومت افغانستان را رد کرده، بر می‌آید که در نهایت گروه طالبان باید تیم مذاکره کننده حکومت را تایید نماید تا گفت‌وگوی بین‏الافغانی در قطر برگزار شود.
طالبان در اعلامیه شان از طویل بودن هیئت اعزامی کابل نیز انتقاد کرده بودند.
گروه طالبان تاکنون حاضر نشده است که با حکومت افغانستان داخل گفت‌وگو شود. این گروه در خصوص نشست آتی قطر نیز اعلام کرده که در این نشست کسی از دولت افغانستان نمایندگی نخواهد کرد.
حالا برخی از منابع گزارش کرده‌اند که حکومت افغانستان شرکت در نشست قطر را لغو کرده است. زلمی خلیلزاد در واکنش به تعویق گفت‌وگوهای قطر در توییتی نوشته است که گفت‌وگوهای مستقیم یا بین‏الافغانی موثرترین شیوه برای رسیدن به توافق است و از تمامی جریان‌های کشور به شمول حکومت خواسته که روی یک تیم فراگیر و افغانستان شمول رای زنی نمایند و به نتیجه برسند.
ارگ اعلام کرده است که نشست دوحه از جانب حکومت قطر لغو شده است.
آقای خلیلزاد یک بار دیگر از اختلافات حکومت و جریان‌های سیاسی در روند گفت‌وگوها سخن زده است.
استدلال نویسنده این خواهد بود که حکومت افغانستان فهرست ۲۴۹ نفری خویش را برای نشست قطر بایستی فشرده بسازد.
فهرست کنونی بسیار طویل است و برای طالبان هم مقبول نبوده است. حکومت و جریان‌های سیاسی در گام نخست اختلافات شان را یکطرفه نمایند و بعد یک روی تیم افغانستان شمول که خیلی فشرده باشد، توافق کنند.
باورهایی وجود دارد که رییس جمهور غنی تلاش دارد نشست قطر پس از برگزاری لویه جرگه مشورتی صلح برگزار شود.

نویسنده

اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا