آخرین اخباراجتماعاسلایدشوافغانستانمصاحبه

ما نرخ‌ها را کنترول نمی‌کنیم/ تا فقر باشد آلودگی هوا کنترول نمی‌شود

در مورد ارایه نرخ نامه به بازار، شهرداری کابل هیچ نرخ‌نامه‌ای را ارایه نمی‌کند اما وزارت تجارت وظیفه دارد که برخی از موارد را با کمیسیون ایجاد شده از سوی امارت اسلامی بررسی کند

رسول شهزاد_ خبرگزاری دید
همه ساله با فرا رسیدن فصل زمستان آلودگی هوا در شهر کابل به شدت افزایش می‌یابد و به یک چالش جدی برای شهروندان تبدیل می‌شود. این معضل تاکنون لاینحل باقی مانده و به نظر نیز نمی‌رسد که به این زودی‌ها کنترول شود.
باشندگان کابل، مسئولان و ادارات ذیربط را در کنترول و کاهش آلودگی هوا به کم‌کاری متهم کرده و می‌گویند که مسئولان باید زمینه استفاده از مواد سوختی استندرد را فراهم کنند. خبرگزاری دید در این خصوص مصاحبه‌ای را با نعمت‌الله بارکزی سخنگوی شهرداری کابل انجام داده است که در ادامه می‌خوانید.
خبرگزاری دید: شهرداری کابل چه برنامه‌هایی برای کاهش آلودگی هوا دارد؟
بارکزی: شهرداری کابل مکلف است که تمام بلند منزل‌ها و حمام‌هایی را که در شهر کابل از زغال سنگ استفاده می‌کنند ملبس به سیستم فلترینگ بسازد. شهرداری کابل در سه ماه اخیر تمام بلند منزل‌های شهر کابل را که از مرکز گرمی استفاده می‌کند مشخص کرد که بیش از ۱۱۰۰ بلند منزل در کابل می‌باشد و بلندمنزل هایی که فلتر داشتند از آنها تعهد گرفته شده که در زمان استفاده از مرکز گرمی باید سیستم فلترینگ شان فعال باشد و آنعده از بلند منزل‌هایی که فلتر نداشتند مهر و لاک شده و اجازه استفاده از مرکز گرمی برای شان داده نشد.
در کنار بلند منزل‌ها در شهر کابل، خانواده‌هایی که به صورت جداگانه زندگی می‌کنند نیز عامل آلودگی هوا است. آنها برای گرم کردن منازل شان از پلاستیک، رابر، تکه‌ها و… استفاده می‌کنند که این خود آلودگی هوا را افزایش می‌دهد. ما برنامه آگاهی‌دهی برای باشندگان کابل را روی دست گرفتیم تا از این طریق بتوانیم مردم را برای کاهش و جلوگیری از آلودگی هوا همسو سازیم. بلند بودن بهای گاز مایع یکی از عوامل آلوده کننده هوا است که مردم در شرایط بد اقتصادی به سر می‌برند و توان خرید مواد سوختی معیاری را ندارند به همین خاطر برای گرم کردن خانه‌های‌شان از مواد آلوده کننده هوا استفاده می‌کنند.
همچنان نبود سوخت معیاری در شهر کابل نیز از عوامل اصلی آلودگی هوا است. در هیچ کشوری زغال سنگ بدون پروسس و تصفیه شدن استفاده نمی‌شود، ولی در افغانستان زغال سنگ از معدن استخراج و برای سوخت استفاده می‌شود که این یک فاجعه است و باید جلو آن گرفته شود و زغال سنگ تبدیل به سوخت معیاری شود.
شهرداری کابل پیشنهادات مشخصی برای کاهش آلودگی هوا با نهادهای دیگر مطرح کرده است.
پیشنهاد اول شهرداری ساخت یک مرکز بزرگ آب گرم‌کن در خارج از شهر است که از این طریق بتوانیم آب گرم را به خانه‌ها برسانیم تا هر کس به گونه انفرادی مجبور به گرم کردن آب از طرق مختلف نشود.
پیشنهاد دیگر ما این بود که تمام وسایط نقلیه که در شهر کابل وجود دارد حداقل ماشین‌های این وسایط سال یک بار در یک مرکز بررسی شود، تا معلوم گردد که تیلی که ماشین این موترها مصرف می‌کند چقدر آلودگی هوا ایجاد می‌کند.
دید: آیا شهرداری کابل کدام اقدامی برای جایگزین کردن زغال سنگ با سوخت‌های کمتر دودزا انجام داده است؟
بارکزی: تمام باشندگان کابل نمی‌توانند از زغال سنگ استفاده کنند شهروندان از مواد گوناگون برای گرم ساختن منازل شان استفاده می‌کنند. پیشنهادات ما برای ساخت یک مرکز تصفیه زغال سنگ در شهر کابل در هماهنگی با وزارت معدن و برخی نهادهای دیگر ارایه شده و همواره برای مردم در مورد مواد سوختی آلوده‌کننده هوا آگاهی‌دهی کردیم. بدیل‌های مختلفی برای جلوگیری از آلودگی هوا وجود دارد. مثلاً پایین آمدن بهای گاز مایع، ۲۴ ساعته شدن برق در شهر کابل، ما این پیشنهادات را شریک کردیم.
خبرگزاری دید: شهرداری کابل در قسمت کنترول قیمت مواد سوختی چی اقداماتی انجام داده‌است؟
بارکزی: ریاست تنظیم مارکیت‌های کابل وظایف شان را انجام می‌دهند و ما می‌توانیم در این مورد از احتکار در بازار جلوگیری کنیم و همچنان مواد سوختی که در بازار فروخته می‌شود از سوی شهرداری بررسی می‌شود که از کیفیت و تاریخ آن اطمینان حاصل کنیم. در مورد ارایه نرخ نامه به بازار، شهردای کابل هیچ نرخ‌نامه‌ای را ارایه نمی‌کند اما وزارت تجارت وظیفه دارد که برخی از موارد را با کمیسیون ایجاد شده از سوی امارت اسلامی بررسی کند.
خبرگزاری دید: آیا شهرداری کابل در مورد کنترول نرخ‌ها در بازار فعالیتی داشته است؟
بارکزی: در مورد بلند رفتن بهای دالر در بازار و افزایش نان در شهر کابل، شهردای کابل فوراً وارد عمل شده و نشستی را با اتحادیه نانواهای شهر کابل برگزار کرد و از آنها خواست که نانوایی‌های شان را نبندند، در عین زمان قیمت دالر نیز کاهش یافت که این یک همکاری با اتحادیه نانوایی‌های شهر کابل بود که بعد از یک روز نرخ نان در بازار به حالت عادی برگشت.

خبرگزاری دید: اخیراً شهرداری کابل برداشتن برخی لوایح را که غیر شرعی خوانده آغاز کرده، آیا این عمل بسیار ضروری بود یا کنترول آلودگی هوا؟
بارکزی: دولت «امارت اسلامی» مثل تمام دولت‌ها دارای کابینه هست و شهرداری کابل نیز عضو کابینه است. فیصله‌ای که در کابینه صورت می‌گیرد تمام ادارات ملزم به انجام آن است. فیصله در‌ کابینه «امارت اسلامی» گرفته شده که باید تمام لوایح غیر شرعی از سطح شهر برداشته شود. شهرداری کابل مامور کابینه است و هدایتی که از طرف کابینه می‌آید ما ملزم به اجرای آن هستیم شهرداری کابل ریشه و اساس این موضوع را نگفته است که باید این تصاویر از سطح شهر برداشته شود، بالای ما امر شده و ما باید تمام تصاویر غیر شرعی را از شهر برداریم. ما تحت هیچ شرایط نمی‌توانیم از امر کابینه سرپیچی کنیم. شهرداری‌ کابل امر مستقیم کابینه را توسط پرسونل انجام داده است و ما همچنان پرسونل آلودگی هوا را هم داریم که کارشان در این زمینه جریان دارد.
خبرگزاری دید: آیا آلودگی هوا در کابل کاهش خواهد یافت یا برعکس؟
بارکزی: این را زمان مشخص می‌سازد چون در بازار افغانستان همه چیز وابسته به قیمت دالر است. اگر دالر پایین آمد قیمت مواد سوختی معیاری مثلاً گاز پایین می‌آید و توان خرید مردم بالا می‌رود. با تمام این موارد تا زمانی که مردم همکاری نکنند و از استفاده بی‌رویه مواد غیر استندرد خود داری نکنند آلودگی هوای کابل همچنان یک معضل می‌ماند. مردم باید به آینده خود و فرزندان و جامعه توجه داشته باشند و با ما همکاری کنند.
خبرگزاری دید: آیا برنامه آگاهی دهی تان برای مردم موثر بوده؟
بارکزی: برای مردم، ما در چندین بخش آگاهی دهی کردیم که یکی از آن افرادی هستند که بیشتر از طریق انترنت و شبکه‌های اجتماعی فعال هستند برای این افراد سایت شهرداری کابل با تمام برنامه‌های آگاهی‌دهی در دسترس شان است.
در قسمت دیگر برای افرادی که در دانشگاه‌ها و مکاتب هستند تیم آگاهی دهی شهرداری همواره برنامه‌های آگاهی دهی شان را با آنها شریک کرده است.
در بخش دیگر، کار در بدل گندم کا ۴ هزار تن را شهرداری استخدام کرد و از این میان حدود ۲۲۰۰ تن شان مرد بود که وظیفه شان پاک‌کاری جوی‌ها در سطح شهر بود و ۱۸۰۰ تن دیگر شان زنان که وظیفه زنان مشخصاً رفتن به نواحی مختلف و خانه‌های مردم بود که از این طریق مردم را آگاهی دهی می‌کردند. در کل ما برای تمام افراد جامعه برنامه‌های آگاهی دهی داریم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا