آخرین اخبارافغانستانسیاست

طا-لبان «ادعای واگذاری» واخان بدخشان را به پاکستان رد کردند

خبرگزاری دید: وزارت دفاع طا-لبان با رد ادعای پیشروی نظامیان پاکستانی در واخان، آن را شایعه خوانده و گفته است که این منطقه تحت کنترول نیروهای طا-لبان است.

طا-لبان «ادعای واگذاری» واخان بدخشان را به پاکستان رد کردند

وزارت دفاع طا-لبان در اعلامیه‌ای گفته است که مسئولان فرقه «عمر ثالث» و لوای هشتم سرحدی آن‌ها از سرحد «بورغیل» در ولسوالی واخان که خط مرزی میان افغانستان و پاکستان است، بازدید کرده‌اند.
به نقل از اعلامیه، مسئولان طا-لبان از نیروهای سرحدی مستقر در این مناطق به‌خاطر «تأمین امنیت سرحدات و حفظ تمامیت ارضی» افغانستان قدرانی کرده‌اند.
وزارت دفاع طا-لبان گفته که تمام ساحات مرزی در بدخشان و سایر مناطق سرحدی و خطوط «فرضی» تحت کنترول آن‌ها است.
این وزارت گفته است که نیروهای طا-لبان متعهد به حسن همجواری با همسایه‌ها هستند و در صورت تجاوز به حریم افغانستان از وجب وجب خاک این کشور دفاع خواهند کرد.
اخیراً ادعا شده بود که طا-لبان منطقه‌ راهبردی واخان را به پاکستان واگذار کرده تا این کشور به آسیای میانه دسترسی پیدا کند.
این ادعا از سوی مقام‌های حکومت پیشین مطرح شده بود. کریم خرم رییس ‌دفتر ریاست ‌جمهوری وقت گفته است که پاکستان در زمان حکومت کرزی خواستار واخان شده بود، اما کرزی این خواست را نپذیرفت.
اخیراً طا-لبان در شبکه‌های اجتماعی نیز ویدیوهایی را منتشر کرده که نیروهای آن‌ها در حال تخریب‌ پایه‌های مرزی پاکستان است. روشن نیست که این تأسیسات در داخل خاک افغانستان است یا در داخل خاک خود پاکستان.
یکی از اعضای طا-لبان در یک نوار تصویری می‌گوید که پاکستان با ایجاد تأسیسات مرزی در واخان در تلاش تصرف یک چشمه است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا