آخرین اخبارافغانستانسیاست

بزرگان هرات در تشیع جنازه توکلی:

مردم دیگر تحمل ندارند/ قاتلین شناسایی و در محضر عام مجازات شوند!


هزاران تن از شهروندان هرات در ادامه اعتراضات روز گذشته مرتبط به ترور شیخ توکلی از علمای سرشناس هرات، امروز با تجمع گسترده‌تر در مقابل ساختمان مسدود شده‌ای ولایت هرات تجمع نموده و بر خواست‌های شان که دستگیری و مجازات عاملین قتل توکلی و تأمین امنیت است تاکید کردند.
در ادامه این مراسم دادخواهی، تشیع جنازه توکلی نیز صورت گرفت.
به گزارش خبرگزاری دید، شیخ موسی رضایی رییس شورای علمای شیعه در حوزه غرب کشور، از حکومت خواست که امنیت مردم ما را در سراسر افغانستان و مخصوصاً هرات تامین کند.


وی با انتقاد از دولت گفت: در دوره‌های حکومت‌های قبلی حتی در زمان طالبان امنیت ما برقرار بود، اما حالا مردم در تأمین امنیت شان دچار مشکل است.
او، خواستار مجازات عاملین قضیه ترور توکلی در محضر عام شد.
موصوف در ادامه هشدار داد که دیگر مردم تحمل ندارد که روحانیون ترور شود و دیگر بزرگان توان کنترول جوانان خشم‌گین را ندارند چون این حادثه یکبار و دوبار نیست.
در همین حال، مولوی خداداد صالح رییس شورای علمای حوزه غرب، با اشتراک در این مراسم، از ویژگی های نیک شخصیت توکلی سخن به میان آورد و گفت: توکلی متعلق به همه هرات بود و همه عزاداریم.


وی در ادامه افزود، شیعه و سنی باهم برادر هستند و خصوصاً در هرات دشمنان نتوانستند در سالیان متمادی با حملات‌شان بین این دو فرقه رخنه ایجاد کنند.
مولوی صالح، خطاب به دشمنان مردم گفت: اگر ما صدها کشته دیگر هم بدهیم، این اتحاد آهنین ما بر هم نخواهد خورد.
از سویی هم، احمد بهزاد نماینده هرات در شورای ملی، آقای توکلی را از شخصیت‌های خیرخواه، صلح خواه و تأثیرگذار هرات خوانده و با ترور شدن وی، هرات را سوگوار تعریف کرد.


وی افزود، متأسفانه در وضعیتی هستیم که مردم بی‌پناه مانده، هر روز شاهد قتل های زنجیره‌ای علما و حملات تروریستی هدفمند در مساجد و اماکن عمومی هستیم، اما از سوی دولت اقدامات برای پیش گیری از همچو حوادث دیده نشده است.
آقای بهزاد، خاطر نشان ساخت که ما بعد از ترور نجفی از عالمای سرشناس هرات، حادثه مسجد جوادیه، با مقامات نشستیم طرح‌های مؤثر و مشخص که با هزینه کم و نیروهای کمتر عملی می‌شد به آنان دادیم، اما متأسفانه پیگیری نشد.
به گفته آقای بهزاد، عده‌ای تصمیم ندارند از مردم حفاظت کنند و اگر این وضعیت به همین منوال به پیش برود مردم خود اقدام به تأمین شان خواهد کرد.
این نماینده شورای ملی همچنان خطاب به مردم هرات گفت: حکومت انگیزه برای سرکوب تروریزم و حمایت از مردم ندارد، باید کسانی که در گذشته سابقه جهاد و دفاع از مردم را داشتند و در روزهای سخت غمخوار مردم و در کنار مردم بودند، در این روزها یکبار دیگر به صحنه بیایند و با یک اقدام مردمی در مقابل تروریزم ایستادگی کنند.
گفتنی است که شیخ جعفر توکلی از علمای سرشناس و تأثیرگذار هرات، دو شب پیش، در ساحه ۶۴ متره شهر هرات، در موقع برگشت از مسجد در مقابل منزلش با فیر گلوله به قتل رسید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا