آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

مردم و صلح؛ هیچ معامله‌ با ارزش‌های مردمسالاری پذیرفتنی نیست

ادبیات مقامات ارتش امریکا در دو سال اخیر همواره در برابر مخالفان مسلح دولت ملایم می‌شود. به تازه‌گی یک عضو ارتش این کشور گفت که طالبان از راه نظامی شکست نمی‌خورد.


حرف اساسی مردم افغانستان این است که صلح بدون باید و شاید برقرار شود. افکار عمومی کشور خیلی دوست دارد که این جنگ پایان یابد. حداقل در جنگ هژده ساله اخیر، مردم بیشترین قربانی این جنگ بوده و تاکنون نیز است. این روزها، روند مصالحه با گروه طالبان به منظور پایان جنگ یک بار دیگر جدی مطرح می شود. در خیلی از نشست‌های منطقه‌ای و جهانی از بحث جنگ و صلح افغانستان یاد می‌شود. انتظار می‌رود که تلاش‌های فعلی تا تامین آشتی ملی ادامه پیدا کند. نگاه به روند صلح کابل نباید فصلی باشد. هر حرکتی در این حوزه برای مردم خوشبینی خلق می‌کند. هر چند مردم نسبت به آینده شان به گونه بی‌سابقه بدبین شده‌اند. وقتی ماشین جنگی در جغرافیایی فعال باشد، مانع خیلی از اتفاقات خوب و نیک می‌شود. در موجودیت نبرد چیزی ساخته نمی‌شود جز نابودی. این مسئله در تاریخ زیاد تجربه شده. از قراین بر می‌آید که ایالات متحده امریکا، بزرگترین حامی افغانستان، به دنبال توافق با گروه طالبان است. اخیراً جیمز متیس وزیر دفاع امریکا گفت که این کشور برای مذاکره با طالبان آماده است. اما در نخست این این گروه با شبکه القاعده قطع رابطه کند، دست از کشتار مردم بردارد و قانون اساسی افغانستان را بپذیرد. ادبیات مقامات ارتش امریکا در دو سال اخیر همواره در برابر مخالفان مسلح دولت ملایم می‌شود. به تازه‌گی یک عضو ارتش این کشور گفت که طالبان از راه نظامی شکست نمی‌خورد. طالبان هم به نظر می‌آید تمایلی برای انجام مذاکره و صلح دارد. بار ها با مقامات امریکایی دیدار و گفت‌وگو داشتند. در نشست مسکو حضور یافتند و با برخی از مقامات امریکایی به شمول آقای زلمی خلیلزاد دیدار داشتند.
به باور نویسنده، از فرصت فعلی به منظور تامین صلح بایستی استفاده شود. حکومت کابل باید بیشترین تلاش را بکند. این روز ها حرف همسایه‌گان افغانستان هم در جنگ کنونی مطرح می‌شود. رییس جمهور غنی بار ها گفته که برای برقراری صلح اجماع جهانی و داخلی شکل گرفته است. از این اجماع باید کار گرفته شود.
فرصت اندکی تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ۳۱ حمل داریم. انتخاباتی که باید برگزار شود و شاهد انتقال قدرت به گونه مسالمت آمیز باشیم.
اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا