آخرین اخبارافغانستانسیاستفرهنگ عامهگزارش

مزارشریف؛ طا-لبان مانع برگزاری مراسم عاشورا در روضه شدند

هدایت‌الله هاشمی- بلخ

خبرگزاری دید: مقامات محلی طا-لبان در بلخ از شیعیان و شورای علمای شیعه این ولایت خواسته‌اند که از برگزاری مراسم روز عاشورا در روضه شریف خود داری کنند.

مزارشریف؛ طا-لبان مانع برگزاری مراسم عاشورا در روضه شدند

ده‌ها تن از علمای شیعه با گردهمایی در مسجد سلطانیه از والی بلخ خواستند که مانع برگزاری مراسم روز عاشورا در روضه شریف نشود، اما والی و سایر مقامات امنیتی این ولایت گفته‌اند که به دلایل تهدیدهای امنیتی و نداشتن نیروی کافی برای تامین امنیت شیعیان به آن‌ها اجازه حضور در روضه شریف را داده نمی‌توانند.
بر بنیاد این خبر، مقامات محلی طا-لبان از مردم شیعه خواسته‌اند که باید مراسم عزاداری عاشورا را در مساجد و تکیه خانه‌های مربوط به خودشان برگزار کنند.
مولانا ابراهیم ساجد معاون بخش هماهنگی فرماندهی امنیه طا-لبان در بلخ که برای پاسخگویی به خواسته علمای شیعه در این اجتماع حضور یافته بود، بیان داشت که از وزارت داخله به آنان مکتوبی ارسال شده است که برای جلوگیری از بروز حمله های انتحاری و بمب گذاری و سایر تهدیدات امنیتی بر علیه مراکز شیعیان، آنان اجازه ندارند که به مردم اجازه بیرون شدن از تکیه خانه‌ها و مساجد شان را بدهند.
در این میان حجت الاسلام آقای سجادی یکتن از علمای دینی ولایت بلخ معتقد است که تهدید های امنیتی و ایجاد محدودیت از سوی حکومت ها از صدر اسلام تا کنون علیه شیعیان وجود داشته و ما نباید تسلیم جو سازی‌های دشمنان شویم و هر روز از مواضع و خط مشی مذهبی و دینی خودمان عقب نشینی کنیم.
به باور ایشان، طا-لبان در ابتدای محرم امسال در بعضی از مناطق پرچم های عزاداری را جمع آوری کردند و مانع ساختن سقاخانه ها در محلات عمومی شدند و فردا مانع برگزاری عاشورا شده‌اند، و اگر در این مورد کوتاه بیاییم ممکن است سال آینده به بهانه تهدیدهای امنیتی بکلی مانع برگزاری مراسم عزاداری در ماه محرم و سایر مناسک مذهبی مردم شوند.


علی اکبر صالحی یکتن دیگر از علمای بلخ نیز بیان داشت که با وجود تلاش‌های آنان مبنی بر جلب موافقت دیدگاه والی این ولایت، تا هنوز نتوانسته‌اند اجازه والی را به دست بیاورند.
از سوی دیگر نورالحق رضوانی رییس مرکز فرهنگی تبیان در ولایت بلخ می‌گوید که اگر امروز از مواضع برحق مان عقب نشینی کنیم، این گروه فردا زمینه را برای فعالیت‌های دینی و مذهبی مان تنگتر خواهد ساخت.
به باور وی، برگزاری مراسم عاشورا نه تنها در ضدیت با اهداف امارت اسلامی قرار ندارد، بلکه موجب تایید و تقویت نظام امارت اسلامی خواهد شد.
در همین حال، گروهی از علما خواستار آن شده‌اند؛ اکنون که طا-لبان اجازه حضور مردم شیعه در روضه شریف را نمی‌دهند، دسته‌های سینه زنی باید در مسجد سلطانیه حضور بهم رسانیده و مراسم عاشورای شان را در این محل برگزار کنند.
اما سید ضیا هاشمی‌نژاد و آقای بحر و جمعی دیگر از علما ابراز داشتند که از لحاظ تهدیدات امنیتی مسجد سلطانیه و روضه شریف در وضعیت یکسانی قرار دارد و از سوی دیگر اهمیت مسجد سلطانیه به هیچوجه به اهمیت جایگاه روضه شریف برابر نیست و همان بهتر که مراسم عزاداری در تکیه خانه ها برگزار شده و از بیرون شدن دسته های عزاداری در فضای باز جلوگیری شود.
این در حالی است که در بیست سال گذشته همواره و بدون وقفه مراسم یادبود از شهدای کربلا و نهضت خونین امام حسین در روضه شریف با حضور شخصیت های سیاسی، نظامی و فرهنگی شیعه و سنی و در فضای کاملاً امن و صمیمی برگزار شده و تمامی مردم اعم از شیعه و سنی در آن اشتراک می‌کردند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا