آخرین اخباراسلایدشوافغانستانروند صلحسیاستصلحگزارش

محمودی:

ملیشه سازی در کشور نتیجه خوب نداده/ فقط نیروهای امنیتی و دفاعی می‌توانند امنیت را تامین کنند

سید علی‌رضا محمودی از چهره‌های سیاسی در کشور در پیوند به زمزمه‌های خصوصی شدن جنگ در افغانستان پس از خروج نیروهای خارجی می‌گوید که افغانستان تجربه خوبی از ملیشه‌سازی ندارد و فقط نیروهای امنیتی و دفاعی ملی کشور می‌توانند امنیت را تامین کنند. محمودی تاکید کرده که باید این نیروها از جانب ملت و دوستان بین‌المللی حمایت همه جانبه شوند.


به گزارش خبرگزاری دید، سید علی‌رضا محمودی از سیاسیون کشور در یک بحث تلویزیونی گفت که به خصوصی شدن جنگ در افغانستان باورمند نیست؛ زیرا اکنون نیروهای امنیتی و دفاعی با ظرفیت خیلی بالا داریم.
او گفت: من زیاد باورمند به این چنین چیزی نیستم. قبلاً بحث‌هایی بود که بلک واتر می‌آید و جنگ را کمپنی‌های خصوصی می‌گیرد، در شرایط فعلی ما نیروهای امنیتی و دفاعی با ظرفیت خیلی بالا داریم، این نیروهای توانایی‌های زیادی دارند، بهتر است این نیروهای حمایت شوند.
این آگاه امور سیاسی تاکید می‌کند که کشورمان تجربه خوبی در پیوند به ملیشه سازی ندارد و اگر ملیشه‌ها در جایی ممد هم واقع شده باشند، تبعات منفی هم داشته است.
محمودی تصریح کرد، از قراین بر می‌آید که امریکا نیز بر حمایت از نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان متعهد است. او به سفر اخیر معاون وزیر خارجه امریکا به افغانستان و دیدارش با مشاور امنیت ملی اشاره کرد: «معاون وزارت خارجه امریکا در سفری که به کابل داشت و در دیدار با مشاور امنیت ملی، تعهد جوبایدن رییس جمهور امریکا را مبنی بر حمایت از حکومت افغانستان و نیروهای دفاعی و امنیتی تقدیم کرد و همینطور، تاکیدی که وجود دارد، حمایت دوام دار از نیروهای امنیتی و دفاعی ما است».
وی با استناد به گفته‌های اخیر رییس عمومی امنیت ملی گفت که قبلاً امریکایی‌ها فورمول‌هایی در افغانستان داشتند و مجموعه‌هایی را سی آی ای آموزش داده بود که تاحدودی نتایج خوبی هم داشت، ولی کاملاً در اختیار و تحت رهبری حکومت افغانستان قرار دارند.
به باور این چهر سیاسی کشور، نیروهایی که با آداب و سنن و ارزش‌های جامعه ما آشنا نباشند و این مسایل را در نظر نگیرند، ما شاهد بودیم که بسیاری از این ملیشه‌ها و یا گروه‌های نظامی در بسیاری از مناطق باعث آزار و اذیت مردم و اعمالی شدند که مغایر با ارزش‌های جامعه ما بود.
محمودی بار دیگر بر تقویت ساختارهای ارتش ملی، پولیس ملی و امنیت ملی تاکید کرده و آن را یگانه و بهترین راه برای تامین امنیت کشور دانست.


شکست روایت جنگی طالبان:
سید علی‌رضا محمودی در این بحث تلویزیونی به روایت جنگ طالبان در کشور نیز اشاره کرده و تاکید می‌کند که با خروج نظامیان امریکایی، روایت جنگی طالبان شکسته خواهد شد.
محمودی گفت: وقتی امریکایی‌ها از افغانستان می‌روند، روایتی که طالبان از جنگ افغانستان داشتند، از دست شان می‌رود، حرف آن‌ها این بود که در این جا امریکا است و کشور اشغال شده ما با امریکایی‌ها می‌جنگیم، حال همان طالب آمده و با امریکایی صلح کرده و دلیل منطقی برای جنگ وجود ندارد.
او تصریح کرد که پنتاگون موافق خروج نیروهای امریکایی از افغانستان نبود؛ زیرا در جنگ کمپنی‌های زیادی شریک پنتاگون بودند و در این جنگ مصرف و هزینه وجود داشت و بحث منفعت‌ها مطرح می‌باشد.
به گفته او، ممکن نقش پنتاگون در کشور کمرنگ و نقش بخش‌های دیگری همانند سی آی ای برجسته شود چون این موضوع ریشه در امریکا و سنای آن کشور دارد، ریشه در کمپنی‌های خصوصی امریکایی دارد و آنان به دنبال منافع خود هستند، ولی این راه حل قضیه افغانستان نیست، امنیت زمانی می‌آید که حکومت اقتدار داشته باشد و نهادهای حکومتی اقتدار داشته باشند.


چندگانگی برخورد امریکایی‌ها با افغانستان:
سید علی‌رضا محمودی به این باور است که برخورد امریکایی‌ها با دولت و ملت افغانستان چندگانه بوده است. او می‌گوید از یک طرف معاون وزارت خارجه امریکا ‌می‌آید و پیام آقای بایدن را می‌آورد و به مشاور امنیت ملی افغانستان تقدیم می‌کند که ما تعهد به حمایت از حکومت افغانستان و نیروهای دفاعی و امنیتی داریم، ولی از جانب دیگر اعلام می کنند که پس از خروج از نیروهای امنیتی و دفاعی حمایت نظامی نمی‌کنند.
محمودی: ما افغان‌ها هستیم که باید تصمیم بگیریم. امریکایی‌ها بیست سال اینجا بودند، و باید می‌برامدند، این مرحله گذار را ما باید تجربه می‌کردیم و قرار نبود که امریکایی‌ها تا ابد اینجا بمانند و این مرحله هم باید سپری می‌شد، پس یک مسئولت جمعی است برای کل ما افغان‌ها که باید تصمیم جمعی بگیریم.


خروج نظامیان خارجی در جنگ تاثیر می‌گذارد:

سید علی‌رضا محمودی می‌گوید که بدون شک خروج نیروهای خارجی و امریکا از افغانستان در جنگ و صلح تاثیر می‌گذارد؛ زیرا نخستین اثر آن فرو ریختن روایت جنگی گروه طالبان است.
وی گفت که خروج نیروهای امریکایی در صفوف طالبان تاثیر می‌کند؛ چون آنان می‌بینند که در این طرف هم مسلمان است همگی و در آن طرف هم طالبان بخشی از واقعیت جامعه افغانستان است.
او اما تاکید می‌کند که نحوه خروج نیروهای امریکایی از افغانستان مورد سوال است؛ زیرا آنان اعلام کرده‌اند که پس از خروج حمایت نظامی از نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان نمی‌داشته باشند.
محمودی: نحوه خروج امریکایی‌ها مورد سوال است، امریکایی‌ها می‌توانستند اعلامیه‌های خود را پس از این که نشست استانبول و پروسه صلح به نتیجه برسد، منتشر کنند. توجیه آنان این است که ما این کار را کردیم تا در میز مذاکره از کارت ما کسی امتیاز نگیرد. ولی موضوع حمایت از نیروهای امنیتی تعلق به حاکمیت افغانستان دارد که چطور بتواند این چالش را تبدیل به یک فرصت بکند.
این چهره سیاسی کشور در آخر بحث بیان می‌کند که تمام منطقه طرفدار خروج امریکایی‌ها بودند و هستند و تحولات پس از خروج متعلق به حاکمیت در افغانستان که با کشورهای همسایه و منطقه تعامل سازنده داشته باشد و حمایت آنان را از نیروهای امنیتی و دفاعی به دست بیاورد
او در این خصوص بر ایجاد اجماع ملی و صف واحد در مذاکرات صلح تاکید کرد.
گفتنی است که روز گذشته اول می مصادف بود با آغاز رسمی خروج نظامیان خارجی از کشور و این پروسه قرار است تا ۱۱ سپتمبر تمام شود.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا