آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

نبض تحولات جدید را باید درک كرد!

آن هایی كه تجربه حكومتداری دارند، می‌دانند كه هم باید در نشست مسكو باشند و هم از كابل فریاد كنند كه «خونم را می‌ریزانم اما معاهده گندمك دیگری را امضا نمی‌كنم.»

در این روزها كشورهای مهم و مقتدر جهان نشست‌های پیهم در باره صلح افغانستان برگزار می‌كنند. معنای دیگر این سخن این است كه عرصه سیاست افغانستان امروزه در حال آبستن تحولات جدید و سرنوشت سازی است كه باید جدی گرفت، نبضش را پیدا كرد و از آن در راستای منافع ما استفاده نمود.
یک مشكل كلان در میان مردم حوزه مقاومت، نداشتن تجربه حكومتداری است. چند قرن دوره فترت و سكوت به علاوه دوری از حكومت و حكومتداری باعث شده كه مردم ما در سیاست بیش‌تر شاعرانه بیندیشند، تا رئالیستیک و واقع‌بینانه. واكنش‌هایی كه امروزه در شبكه‌های اجتماعی در پیوند به تلاش‌های صلح ایالات متحده امریكا یا نشست مسكو داریم، به وضوح نشان می‌دهد كه ما یا فهم درستی از تحولاتی كه این روزها در ماحول ما و در سطح منطقه و جهان می‌افتد نداریم، یا «دُن كیشوت» وار فكر می‌كنیم كه با شمشیرهای چوبین ما می‌توانیم جلو این تحولات را بگیریم.
این در حالی است كه آن هایی كه تجربه حكومتداری دارند، می‌دانند كه هم باید در نشست مسكو باشند و هم از كابل فریاد كنند كه «خونم را می‌ریزانم اما معاهده گندمك دیگری را امضا نمی‌كنم.» این است خوی حكومتداری و این است فهم درست نبض تحولات سیاسی. نكنید مانع كسانی كه می‌خواهند در نشست مسكو شركت كنند، نشوید.
دیگر آن اجماع بین‌المللی كه خواهان تداوم وضعیت در افغانستان بود وجود ندارد. از مسكو تا واشنگتن همه بر مصالحه تاكید دارند. مصالحه با كسی جز غنی. امروزه اگر یک اجماع وجود دارد، آن فقط بر سر رفتن غنی است.
نبض تحولات سیاسی جدید را درک كنید و همراه شوید و الا منزوی خواهید شد.

نویسنده

عبدالشهید ثاقب

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا