آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

نشست مسکو و ضرورت شکل‌گیری اجماع واقعی

منابع از درون حکومت به خبرگزاری دید، می‏گویند که نشست بزرگ مشورتی که قرار است در پایان ماه حوت برگزار شود، در فارمت یک جرگه مشورتی خواهد بود.

آرشیف

دیده می‏شود که روند گفت‏وگو با گروه طالبان با برگزاری نشست مسکو که در آن رهبران سیاسی افغانستان و نمایند‏گان طالبان برای نخستین بار دیدار و رای‏زنی کردند، اندکی این روند را تغییر داده است.
رهبران سیاسی کشور و گروه طالبان قطع‌نامه مشترک صادر کردند و هر دو جانب تاکید کردند که اجلاس دو روزه مسکو خالی از دستاورد نبوده است.
مطالبات نمایندگان طالبان در اجلاس دو روزه مسکو یکی ایجاد یک دفتر سیاسی برای این گروه در کابل بود. به تاز‏گی محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور در ولایت ننگرهار گفت که حاضر است برای طالبان در کابل دفتر دهد و امنیت آن را نیز تامین کند.
نشست مسکو در اوج مخالفت‏های ریاست جمهوری و ریاست اجرایی کشور برگزار شد. اما روز گذشته طالبان با نشر یک اعلامیه بار دیگر به پیشنهاد رییس جمهور غنی مبنی بر ایجاد یک دفتر سیاسی برای این گروه پاسخ رد داد.
رییس جمهور غنی روز گذشته ۲۲ دلو در «نشست پروسه ملی مشورتی صلح» در کابل گفت یک نشست بزرگ مشورتی به منظور همصدایی برای صلح در کشور در پایان ماه حوت برگزار می‏شود.
واقعیت سخن نیز این است که در روند صلح در افغانستان هیچ‌گونه همصدایی وجود ندارد و روی همین علت ضرورت شکل‌گیری یک اجماع واقعی وجود دارد.
چند دستگی و چند صدایی در پروسه صلح موجب گردیده است که مردم نسبت به گفت‏وگو‏های صلح بد‏بین شوند. افکار عممومی کشور حیران است که در پروسه صلح به حکومت وحدت ملی اعتماد کنند یا به احزاب سیاسی؟
البته از سخنان رییس جمهور غنی بر می‌آید که او با همسایه‏گان افغانستان نیز در روند صلح موافق نیست و تضاد دیدگاه دارد. آقای غنی به تازگی گفته همسایه‏های افغانستان از تدبیر و مغز وی می‏ترسند.
منابع از درون حکومت به خبرگزاری دید، می‏گویند که نشست بزرگ مشورتی که قرار است در پایان ماه حوت برگزار شود، در فارمت یک جرگه مشورتی خواهد بود.
انتظار می‏رود که سرانجام یک اجماع واقعی در کشور سر‏وسازمان بگیرد. به نظر می‏رسد که برگزاری نشست مسکو ریاست جمهوری را وا داشته است تا نشست مشورتی برگزار کند و در آن با تمام جریان‏ها به شمول مردم رایزنی نماید.
در حال حاضر در روند گفت‏وگو‏ها با گروه طالبان پراکندگی وجود دارد. تا زمانی که حکومت و احزاب سیاسی در پروسه صلح دیدگاه واحد نداشته باشند، بسیار بعید است که مواضع کابل و طالبان نزدیک شود.

نویسنده

اختر سهیل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا