آخرین اخباراسلایدشوجهانچینخبر های مهمسیاستمنطقه

پکن: آمریکا در روابط با چین و جهان حسن‌نیت و صداقت داشته باشد

خبرگزاری دید: شی فنگ، سفیر چین در ایالات متحده در مراسم افتتاحیه مجمع چین هاروارد کندی طی سخنانی گفت: آمریکا همسو با چین در یک مسیر حرکت کند و براساس اصول احترام متقابل، همزیستی مسالمت آمیز و همکاری برد-برد، مشترکا راه صحبح برای توسعه روابط دو کشور در دوره جدید را بررسی کند. وی ابراز امیدواری کرد که ایالات متحده با چین تشریک مساعی کند و با مسئولیت اطمینان بخشی به مردم دو کشور و جهان، حسن نیت و صداقت را برای بهبود روابط دوجانبه نشان دهد.

به نقل از رسانه‌های چین؛ شی فنگ با طرح این سوال که اگر ایالات متحده به مداخله در امور داخلی چین و آسیب رساندن به منافع چین در مسائل مربوط به تایوان، هنگ کنگ، شین جیانگ، شی زانگ، دریای جنوبی چین و موارد دیگر ادامه دهد، حتی اگر بیشتر ” نرده محافظ” نصب شود، افزود: چگونه می توان روابط دو جانبه را حفظ کرد؟

وی خاطرنشان کرد که جهان دستخوش تغییرات بزرگی شده است و پر از آشفتگی و ناآرامی است. بشریت یک بار دیگر به نقطه حساسی برای غلبه بر مشکلات رسیده و همه کشورها در یک کشتی هستند. انتخاب چین بر چند موضوع مشخص و محکم استوار است: یعنی اول ترویج مدرنیزاسیون به سبک چین که طرح بزرگ توسعه پکن است؛ دوم ساختن جامعه بشری با سرنوشت مشترک است که این طرح چین برای ساختن جهانی بهتر محسوب می شود.

شی فنگ ابراز امیدواری کرد که ایالات متحده با چین تشریک مساعی کند و با مسئولیت اطمینان بخشی به مردم دو کشور و جهان، حسن نیت و صداقت را برای بهبود روابط دوجانبه نشان دهد و اقداماتی را برای اجرای اجماع مهم حاصل شده توسط رهبران دو کشور انجام دهد تا روابط چین و آمریکا در مسیری باثبات، سالم و پایدار ادامه یابد.

این مقام چینی پنج نکته را در مورد توسعه روابط چین و آمریکا مطرح کرد. اول، با هم شناخت درستی ایجاد کنند. چین به دنبال باخت ایالات متحده در موضوعات مختلف نیست، در امور داخلی ایالات متحده دخالت نمی کند و به دنبال دخالت در انتخابات آمریکا نیست. چین مایل است شریک و دوست آمریکا شود، آیا آمریکا نیز مایل است همسو با چین حرکت کند؟ دوم، باید برای مدیریت و کنترل موثر اختلافات با هم همکاری کنند.

او همچنین پیشنهاد کرد که مشترکاً هر دو کشور، همکاری هایی با منافع مشترک را ترویج دهند، مشترکاً مسئولیت های قدرتهای بزرگ را به عهده بگیرند و مشترکاً تبادلات انسانی و فرهنگی را تقویت بخشند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا