آخرین اخبارافغانستانتحلیلخبر های مهمسیاست

چرا انتخابات پارلمانی غزنی برگزار نشد؟

مسئول برگزار نشدن انتخابات پارلمانی غزنی کمیسیون انتخابات و ارگ است. این دو نهاد سعی کردند برگزاری انتخابات غزنی را قومی بسازند که ساختند.

قرار بود که انتخابات پارلمانی غزنی همزمان با انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی در ششم میزان سال روان برگزار شود. کمیسیون انتخابات اعلام کرد به علت برخی محدودیت‌ها در شش میزان تنها انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شود.
پیش از این، کمیسیون انتخابات اعلام کرده بود برگزاری سه انتخابات به صورت همزمان خط « سرخ» این نهاد است. انتخابات پارلمانی غزنی و شوراهای ولایتی اکنون در شش میزان برگزار نمی‌شود و روشن هم نیست که چه وقت برگزار خواهد شد. کمیسیون انتخابات در این باب چیزی نگفته است.
پیشتر سازمان ملل متحد و معاون وزیر خارجه امریکا کمیسیون انتخابات را از برگزاری سه انتخابات به شکل همزمان هشدار داده بود. الیس ویلز معاون وزیر خارجه امریکا از کمیسیون انتخابات خواسته بود که روی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری تمرکز کند.
انتخابات پارلمانی غزنی جنجالی شد و روی همین علت در تاریخ ۲۸ و ۲۹ میزان برگزار نشد. به نظر می‌رسد کماکان این جنجال حل و فصل نشده است.
رهبری پیشین کمیسیون انتخابات فیصله کرده بود که انتخابات پارلمانی غزنی به صورت حوزه‌ای در سه حوزه برگزار شود. این تصمیم کمیسیون انتخابات با واکنش‌های گوناگون همراه شد. نهادهای ناظر بر انتخابات این تصیمم را خلاف قانون انتخابات عنوان کردند.
نمایندگان مردم غزنی در مجلس، این تصمیم کمیسیون انتخابات را قومی و سیاسی توصیف و تاکید کردند که پشت این گونه تصامیم ارگ حضور دارد.
بربنیاد قانون انتخابات، هر ولایت یک حوزه محسوب می‌شود. در انتخابات سال ۲۰۱۰ میلادی، ۱۱نماینده راه یافته به مجلس نمایندگان از یک قوم خاص بودند. نمایندگان دیگر اقوام موفق نشدند که راهی مجلس شوند.
به گمان نویسنده، سازمان ملل متحد و ایالات متحده امریکا وقتی متوجه شدند انتخابات پارلمانی غزنی هنوزحل و فصل نشده است، از کمیسیون انتخابات خواستند که از خیر برگزاری انتخابات غزنی بگذرند.
برگزاری انتخابات در افغانستان بدون حمایت بین‏المللی ممکن نیست. از جانب دیگر سازمان ملل متحد و معاون وزیر خارجه امریکا نخواستند هزینه انتخاباتی را بپردازند که رنگ‌وبوی قومی به خود گرفته است.
البته این موضوع هم بی‌ارتباط نیست که برای جامعه جهانی هیچ انتخابات دیگر به قیاس برگزاری انتخابات ریاست جمهوری با اهمیت نیست.
در فرجام، مسئول برگزار نشدن انتخابات پارلمانی غزنی کمیسیون انتخابات و ارگ است. این دو نهاد سعی کردند برگزاری انتخابات غزنی را قومی بسازند که ساختند. در عدم برگزاری انتخابات پارلمانی غزنی و نمایندگان این ولایت باستانی، مجلس نمایندگان ناقص خواهد بود. تفکر فاشیستی سبب گردید که مردم غزنی از برگزاری انتخابات پارلمانی محروم شوند و این بخش کشور در مجلس نماینده نداشته باشند.

نویسنده

اختر سهیل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا