آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

چرا داکتر عبدالله با برگزاری لویه جرگه مخالفت کرد؟

مخالفت عبدالله با ریس جمهور غنی، به این معنا نیز می‌تواند باشد که وی ضمن تجارب گذشته، می‌داند که پیروزی در انتخابات و نشستن پشت میز ریاست جمهوری، زیاد امر ممکن نیست و تلاش خواهد کرد که در حکومت بعدی نیز موقف فعلی‌اش (ریاست اجرایی حکومت) را حفظ نماید.

داکتر عبدالله رییس اجرایی حکومت و از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری، از جمله کسانی بود که با برگزاری لویه جرگه مشورتی صلح از جانب حکومت، مخالفت کرد. حتا عبدالله پس از پایان لویه جرگه، با صدور یک اعلامیه گفت که این جرگه کمکی به صلح نکرده است.
محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور پیش از برگزاری این جرگه تاکید کرده بود که لویه جرگه مشورتی صلح به روند صلح کمک خواهد کرد.
مخالفت داکتر عبدالله با برگزاری لویه جرگه، در واقع مخالفت آقای عبدالله با رییس جمهور غنی است.
اما چرا داکتر عبدالله با این جرگه مخالفت کرد؟
نویسنده به این باور است که داکتر عبدالله نامزد دسته انتخاباتی «ثبات و همگرایی» برای انتخابات ریاست جمهوری آمادگی دارد و می‌خواهد بگوید که در انتخابات پیش رو با رییس جمهور غنی برای رسیدن به قدرت رقابت خواهد کرد.
در اواخر سال گذشته، گزارش‌هایی وجود داشت که گویا عبدالله در انتخابات ششم ماه میزان عضو تیم انتخاباتی رییس جمهور خواهد بود. چیزی که پسانتر از سوی عبدالله رد شد.
عبدالله که بربنیاد توافق‌ حکومت وحدت ملی، مالک ۵۰ درصد از اختیارات و امتیازات حکومت بود، نزد حزب جمعیت اسلامی و متحدان آن متهم به ناتوانی سیاسی و سستی شد.
حالا عبدالله در آستانه برگزاری انتخابت ریاست جمهوری، تلاش خواهد کرد که ضمن آمادگی برای انتخابات، اندکی از میزان اعتراض و انتقادات وارده بر خویش بکاهد.
عبدالله سه دور نامزد جمعیت اسلامی در انتخابات بود. سران جمعیت اکنون از وی دلخور شده‌اند.
این گمان وجود دارد که رییس اجرایی از مخالفت با رییس جمهور غنی در برگزاری لویه جرگه، در پی کسب اعتبار سیاسی است. آقای عبدالله در میان جمعیت اسلامی و متحدان آن، دیگر آن محبوبیت گذشته را ندارد.
از جانب دیگر، او همچنان نامزد جمعیت اسلامی در انتخابات است و تقلا می‌کند تا اقتدار و جایگاه این جریان سیاسی را نیز حفظ نماید. جمعیت اسلامی از احزاب مطرح کشور به شمار می‌رود که همواره برای کسب قدرت تلاش کرده است.
مخالفت عبدالله با برگزاری لویه جرگه و نتایج آن، این معنا را نیز می‌تواند القا کند که او برای جامعه جهانی و حامیان حکومت افغانستان نشان دهد که وی در انتخابات پیش رو از رقیبان جدی رییس جمهور غنی است و حتا می‌تواند بدیل رییس جمهور غنی برای حکومت باشد. از قراین روشن است که او رابطه خوبی با امریکایی‌ها و حامیان بیرونی حکومت افغانستان دارد.
مخالفت عبدالله با ریس جمهور غنی، به این معنا نیز می‌تواند باشد که وی ضمن تجارب گذشته، می‌داند که پیروزی در انتخابات و نشستن پشت میز ریاست جمهوری، زیاد امر ممکن نیست و تلاش خواهد کرد که در حکومت بعدی نیز موقف فعلی‌اش (ریاست اجرایی حکومت) را حفظ نماید.

نویسنده

اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا