آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

چرا هیئت طالبان به پاکستان سفر نتوانست

روی هم رفته، به‏هم ریختن دیدار نمایند‏گان طالبان با دپیلمات‏های امریکایی در پاکستان می‏تواند یک گام جدی باشد و درعین حال، کابل را کمک کند در روند‏ گفت‏وگو‏های صلح درمتن قضیه قرار بگیرد.

قرار بود روز یکشنبه « ۲۸ دلو» هیئتی از گروه طالبان به پاکستان سفر و با دپیلمات‏های ایالات متحده امریکا در مورد جنگ افغانستان دیدار و گفت‏وگو کند. گروه طالبان با صدور اعلامیه‌ای گفت که هیئت این گروه نمی‏تواند به پاکستان رفته و با نمایند‏گان امریکایی دیدار و گفت‏وگو کند.
طالبان اعلام کردند که سفر نمایندگان این گروه به پاکستان و دیدار آن‌ها با عمران خان نخست‌وزیر پاکستان که قرار بود روز دوشنبه انجام شود، به دلیل قرار داشتن برخی از اعضای هیئت مذاکره‌کننده آن‌ها در فهرست تحریم‌های امریکا و سازمان ملل لغو شده است.
دست کم دو ماه پیش نیز نمایندگان طابلبان با نمایند‏گان امریکایی در پاکستان دیدار و گفت‏گو کرده بودند.
قرار بود نمایندگان طالبان با عمران خان نخست‌وزیر پاکستان نیز دیدار و گفت‏وگو کنند. حتی محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی به پاکستان سفر کرد تا شامل این گفت‏وگو‏ها باشد.
رسانه‏های پاکستانی گزارش کرده بودند که ولیعهد عربستان به دعوت عمران خانه به اسلام‏آّباد آمده است.
وزارت خارجه افغانستان در پایان نشست مسکو هم به سازمان ملل متحد شکایت کرده بود.
سفر هیئت تیم مذاکره کننده طالبان به پاکستان در حالی لغو شد که حکومت افغانستان به سازمان ملل متحد رسماً شکایت کرد.
نمایندگی دایمی افغانستان در سازمان ملل در نامه‌ای به کمیته تحریم‌های شورای امنیت گفته که پاکستان درباره قصد خود برای میزبانی از نمایندگان طالبان با دولت افغانستان مشورت نکرده است.
بدون شک شکایت افغانستان به سازمان ملل متحد در ارتباط به لغو سفر هیئت طالبان به اسلام‏آباد بی‌تاثیر نبوده است. در چند ماه اخیر دیده می‏شود که امریکایی‏ها نسبت به تعهدات پاکستان در امر مبارزه با هراس‌افکنی بد‏بین شده‏اند.
چندی پیش دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا و عمران خان نخست‌وزیر پاکستان در توییت‏هایی علیه هم تاختند. نفس این توییت‏ها نشان می‏دهد که واشنگتن و اسلام‏آباد رابطه ایده‏آلی ندارند.
به تاز‏گی محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور در دیدار با زلمی خلیلزاد نماینده وزارت خارجه امریکا در پروسه صلح، گفته است که این کشور رابطه و مناسباتش را با گروه طالبان واضح بسازد.
آقای خلیلزاد بار دیگر تاکید کرده است که روند صلح باید در مالکیت حکومت افغانستان باشد و کشور‏های منطقه تنها نقش تسهیل کننده دارند.
روی هم رفته، به‏هم ریختن دیدار نمایند‏گان طالبان با دپیلمات‏های امریکایی در پاکستان می‏تواند یک گام جدی باشد و درعین حال، کابل را کمک کند در روند‏ گفت‏وگو‏های صلح درمتن قضیه قرار بگیرد.
درصورتی که کشور‏های منطقه به شمول پاکستان و روسیه میزبان این گونه نشست‏ها باشد که در آن نمایندگان حکومت و مردم افغانستان حضور ندشته باشند، چطور ممکن است که روند گفت‏وگو‏ها در مالکیت کابل باشد و گروه طالبان با حکومت گفت‏وگو کند.
ریاست جمهوری پس از دیدار رییس جمهور غنی با زلمی خلیلزاد عصر روز گذشته با صدور اعلامیه‏ای خبر داد که نماینده ویژه امریکا در پروسه صلح و رییس جمهور غنی روی « کارشیوه» جدید در پروسه صلح به توافق رسیده‏اند.
ریاست جمهوری بیشتر جزئیات نداده است. این توافق درست زمانی انجام شده که قرار است پنجمین دور از مذاکرات امریکا و گروه طالبان در دوحه پایتخت قطر برگزار شود.
با این وجود، انتظار داریم که لویه جرگه مشورتی صلح در پایان ماه حوت برگزار و نتیجه آن سبب شود تا حکومت افغانستان در پروسه صلح به یک اجماع واقعی برسد.

نویسنده

اختر سهیل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا