آخرین اخباراجتماعافغانستاناقتصاد و توسعه

کاهش ۲۹ درصدی کشت مواد مخدر در کشور/ کشت تریاک در ۱۰ ولایت صفر است


گزارش اخیر وزارت مبارزه با مواد مخدر کشور که به همکاری ملل متحد نشر شد، حاکی از کاهش ۲۹ درصدی کشت و تولید مواد مخدر در کشور بوده و همچنان نشان می‌دهد که ۱۰ ولایت در سال جاری میلادی عاری از کشت تریاک بوده است.
بانو سلامت عظیمی وزیر مبارزه با مواد مخدر در گفت‌وگو با رسانه‌ها می‌گوید: در سال جاری میلادی در حدود شش هزار و ۴۰۰ متریک تُن مواد مخدر در کشور تولید شده است؛ در حالی که این رقم در سال ۲۰۱۷ میلادی به ۹ هزار متریک تُن می‌رسید.
براساس این گزارش، مجموع مساحت زمین زیر کشت تریاک در افغانستان نیز از ۳۲۸ هزار هکتار به ۲۶۳ هزار هکتار در سال جاری کاهش یافته است.
بانو عظیمی افزود که تعدیل قانون مبارزه با مواد مخدر، عملی شدن پلان مبارزه با مواد مخدر، بهبود روابط و همکاری بیشتر میان نهادهای ذیربط، تلاش بیشتر نهادهای امنیتی و گسترش برنامه‌های معیشت بدیل در کنار اطلاع رسانی، از عواملی‌ است که در کاهش میزان تولید مواد مخدر اثرگذار بوده است.
در این گزارش که به صورت مشترک از سوی وزارت مبارزه با مواد مخدر و دفتر جرایم سازمان ملل متحد امروز دوشنبه(۲۸ عقرب) منتشر شد، تصریح شده که هنوز هم میزان بیشتر مواد مخدر در جنوب کشور کشت و تولید می‌شود.
در گزارش درج شده: ۶۹ درصد مواد مخدر در مناطق جنوبی، حدود ۱۲ درصد در مناطق غربی، ۸ درصد در مناطق شرقی و در حدود چهار درصد نیز در مناطق شرقی و مرکزی کشت شده است.
ولایت‌های هلمند، قندهار، ارزگان و ننگرهار مانند سال گذشته بیشترین کشت تریاک را در کشور داشته‌ است.
ولایت‌های نورستان، خوست، بامیان، کندز، لوگر، پکتیا، پکتیکا، پنجشیر، پروان و میدان وردک از ولایت‌هایی است که در سال جاری در آن کوکنار کشت نشده‌.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا