آخرین اخباراجتماعتحلیلجهانفرهنگ عامه

اربعین؛ بزرگترین اجتماع عاشقانه بشری در جهان

اربعین روزی که به نقطه وصل مسلمانان جهان و پیروان دیگر ادیان مبدل شده که به‌دور از تعلقات و گرایش‌های دینی و مذهبی و با عشق به ائمه اطهار و امام حسین به کربلا می‌روند.

جهانیان در اربعین حسینی به‌سوی کربلا می‌روند و از رشادت و فداکاری حضرت امام حسین (ع) در بزرگترین گردهمایی جهان یادبود به‌عمل می‌آورند.
امسال نیز همانند سال‌های گذشته میلیون‌ها زائر و عاشقان حضرت امام حسین از ۵۵ کشور جهان وارد عراق شده و در مراسم اربعین حسینی اشتراک کردند. به‌تازگی مقامات عراقی گفته‌اند که در اربعین امسال بیش از سه و نیم میلیون زائر تنها از مرزهای زمینی وارد آن کشور شده‌اند.
اربعین حسینی چهلمین روز شهادت امام حسین(ع) که با ۲۰ صفر مصادف است. مشهور است که اسیران کربلا روز ۲۰ صفر سال ۶۱ قمری در بازگشت از شام، برای زیارت مدفن امام حسین(ع) به کربلا رفتند .
زیارت اربعین از اعمال خاص این روز است و بنابر روایتی از امام حسن عسکری(ع) از نشانه‌های مؤمن دانسته شده است. قاضی طباطبایی در کتاب تحقیق درباره اول اربعین سیدالشهداء می‌نویسد: حرکت به سوی کربلا در روز اربعین از زمان امامان معصوم(ع) در بین شیعیان رایج بوده است و شیعیان حتی در زمان بنی‌امیه و بنی‌عباس نیز به این حرکت مقید بوده‌اند.
اکنون که سال‌ها از نهضت عاشورا می‌گذرد، ایام محرم و اربعین حسینی از بزرگترین روزهای تاریخی به‌شمار می‌رود که طی آن اقشار مختلف از ادیان مختف اعم از مسلمانان، مسیحی و دیگر ادیان در راهپیمایی شرکت کرده و به‌سوی کربلا می‌روند تا از کارنامه و قیام پاک سالار شهیدان یادبود به‌عمل بیاورند.
در سال‌های قبل و سالجاری هزاران تن از شهروندان افغانستان نیز راهی کربلا شدند تا از قافله عشق عقب نمانند. اربعین روزی که به نقطه وصل مسلمانان جهان و پیروان دیگر ادیان مبدل شده که به‌دور از تعلقات و گرایش‌های دینی و مذهبی و با عشق به ائمه اطهار و امام حسین به کربلا می‌روند.
بر ماست تا با الهام از فلسفه عاشورا و اربعین حسینی، درس آزادی و مبارزه با استبداد را فراگیریم و دسیسه‌های شوم دشمنان ارزش‌های اسلامی و دینی را خنثی نماییم. بدون شک اربعین نماد «وحدت» و «همدلی» است که تاریخ تاکنون نظیرش را ندیده و نخواهد دید.
سال گذشته که آمار زائران اربعین حسینی ۳۰ میلیون تن اعلام گردیده بود، بدون تردید در سالجاری این آمار گراف بالاتری به خود گرفته و این یعنی بیداری امت اسلامی در برابر دشمنان انسانیت و اسلامیت. اربعین یعنی بزرگترین اجماع عاشقانه در جهان و اربعین یعنی عشق به امام حسین و ائمه اطهار.

نویسنده

سید الیاس احمدی_ خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا