آخرین اخبارافغانستانحقوق بشرزنانسیاست

یوناما: طا-لبان قصد ندارند محدودیت‌ها را علیه زنان متوقف کنند

خبرگزاری دید: هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) می‌گوید که طا-لبان به محدودکردن حقوق زنان و دختران ادامه می‌دهند.

یوناما امروز دوشنبه(٢٦ سرطان) با نشر گزارشی در مورد وضعیت حقوق بشر در افغانستان در ماه‌های می و جون سال جاری میلادی، به موارد مختلف از محدودیت‌های جدید بر حقوق زنان اشاره کرده است.

بر بنیاد این گزارش، وزارت صحت عامه‌ طا-لبان در سوم ماه می، تنها به دانشجویان مرد اجازه‌ اشتراک در آزمون «اکمال تخصص» را داد و این محدودیت بر ممنوعیت تحصیل دختران در رشته‌ طب و در عموم در دانشگاه‌ها افزوده شد.

گزارش می‌افزاید که پولیس طا-لبان در راستای تطبیق محدودیت‌ها بر سفر زنان، در اول ماه می ٢ کارمند زن یک موسسه‌ بین‌المللی را از یک میدان‌هوایی به‌ دلیل سفر بدون محرم بازداشت کردند.

در این گزارش آمده است که مأموران استخبارات طا-لبان در سوم ماه جون سال جاری میلادی یک زن قابله را در حالی‌که به محل کارش در حرکت بود، بازداشت و از او در مورد کار با یک موسسه‌ غیردولتی بین‌المللی بازجویی کردند.

براساس این گزارش، این زن مدت ٥ ساعت در بازداشت استخبارات طا-لبان بوده و آنان او را تهدید کرده بودند که اگر به کارش ادامه دهد، کشته خواهد شد.

این زن ٢ روز بعد از این تهدید استعفا داده است.

در این گزارش همچنین آمده که مأموران امر به معروف و نهی از منکر طا-لبان به ‌تاریخ ۱۹ ماه جون یک زن را در ولایت بامیان لت‌وکوب و از پارک عمومی بیرون کشیدند.

این نهاد افزوده که در این دو ماه مواردی را ثبت کرده است که طا-لبان در امور موسسات غیردولتی تحت اداره‌ زنان یا موسسه‌های غیردولتیی که زنان را استخدام می‌کنند، مداخله کرده‌اند.

در این گزارش آمده که مسئولان امر به معروف و نهی از منکر طا-لبان اموال یک موسسه‌ غیردولتی را به‌دلیل این‌که توسط یک زن اداره می‌شد ضبط کرده‌اند و وزارت اقتصاد این گروه جواز دو موسسه‌ غیردولتی دیگر را به‌ دلیل حضور کارمندان زن در دفترهای‌شان لغو کرده‌اند.

یوناما گفته است که محدودیت‌های شدید بر زنانی که کارمند سازمان‌ ملل متحد بودند، فعالیت‌های این سازمان را متأثر ساخته است.

این نهاد افزوده که به استثنای تعداد محدود، تمام کارمندان داخلی یوناما، چه زن و چه مرد، از ۱۵ ماه اپریل به این‌سو از خانه کار می‌کنند.

گفتنی است که کارشناسان سازمان ملل گفته‌اند که این اقدامات ممکن آپارتاید جنسیتی شناخته شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا