آخرین اخباراجتماعافغانستانسیاست

حسینی: حضور شهروندان در روند تفتیش، فساد اداری را نابود می‌کند


معاون مسلکی اداره عالی تفتیش می‌گوید که عمل‌کرد این اداره در سال جاری خوب بوده و دخیل ساختن شهروندان در پروسه تفتیش، فساد در ادارات دولتی را از بین می‌برد.
به گزارش خبرگزاری دید، سید محمد مهدی حسینی معاون مسلکی اداره عالی تفتیش در یک نشست مطبوعاتی تحت نام « اشتراک شهروندان در پروسه بررسی با نهادهای جامعه مدنی و رسانه‌ها» که در مرکز رسانه‌های حکومت برگزار شده بود گفت:« اداره عالی تفتیش پروسه‌ بررسی و نظر سنجی شهروندان را از اول سال جاری آغاز کرد که هدف این پروسه، سهم‌گیری شهروندان در حکومت‌داری باز، تعمیم شفافیت در ادارات، تقویت نظارت عمومی بالای عمل‌کرد نهادهای دولتی و از بین بردن فساد در این ادارات می‌باشد.»
معاون مسلکی اداره عالی تفتیش افزود:« اداره عالی تفتیش در راستای ارتقای ظرفیت و بهبود شفافیت گام‌هایی را برداشته است و ما از معدود کشورهایی هستیم که پروسه دخیل سازی شهروندان را در تفتیش آغاز کردیم که خوشبختانه اولین تعهد حکومت در حکومت داری باز افغانستان می‌باشد.»
آقای حسینی با اشاره به دستاوردهای این پروسه از شروع سال جاری تا کنون، از تمام نهادهای جامعه مدنی خواست تا در این پروسه سهیم شوند و ادارات دولتی را مجبور به پاسخگویی در برابر قوانین و رسیدن به حکومت‌داری باز کنند.
از سویی دیگر، سید اکرام افضلی رییس دیده‌بان شفافیت افغانستان می‌گوید که اداره عالی تفتیش استقلالیت عمل‌کرد نداشته و باید این نهاد در پروسه تفتیش شهروندان و نهادهای دولتی با عمل‌کرد مستقل و شریک ساختن نهادهای جامعه مدنی، اعتبار از دست رفته خود را بازیابد.
آقای افضلی همچنان گفت: نهادهای جامعه مدنی بیشتر مصروف انجام پروژه‌هایی‌اند که حامیان خارجی خواستار آن هستند، نه پروژه‌هایی‌که می‌تواند فساد را در حکومت از بین ببرد و ادارات دولتی را مجبور به پاسخ‌گویی کند.
رییس دیده‌بان شفافیت کشور با انتقاد از عمل‌کرد ادارات دولتی در برابر پاسخگویی به یک نهاد ناظر افزود که رییس جمهور غنی به آن‌ها هدایت داده است تا شکایات شهروندان را ثبت و به آن رسیدگی کنند، ولی این ادارات با بی‌مسئولیتی تمام جواب آن‌ها را نمی‌دهد.
وی گفت:« سرمیز من ده‌ها پرونده شکایت، از شهروندان گرفته تا پولیس و اردو وجود دارد ولی زمانی‌که ما به وزارت دفاع می‌گوییم، به وزارت داخله می‌گوییم هیچکدام آن‌ها حاضر نیستند که این شکایات را از ما بگیرند. کجای این دولت‌سازی است؟ افرادی در این ادارات آمده‌اند که اصلاً به حکومت‌داری باز، باور ندارند.»
همچنان صدیق الله توحیدی، عضو کمیته مصئونیت خبرنگاران، دلایل فساد را در ادارات دولتی عدم شریک ساختن عمل‌کرد این ادارات با مردم افغانستان عنوان کرده می‌گوید، نهادهای جامعه مدنی و رسانه‌ها باید با اداره عالی تفتیش همکاری نمایند تا مانع فساد در ادارت دولتی شوند و آن را به گوش مردم افغانستان برسانند.
گفتنی است که اشتراک کنندگان این نشست، فساد در ادارات دولتی و عدم پاسخگویی مسئولان این ادارات را به نهادهای ناظر افغانستان، از جمله موانعی دانستند که رسیدن به حکومت‌داری باز را در کشور به چالش کشانیده است و آن‌ها از حکومت خواستار برکناری افرادی شدند که در برابر نهادهای جامعه مدنی و رسانه‌ها پاسخگو نیستند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا