آخرین اخباراجتماعافغانستانگزارش

نخستین سیمینار ازدواج موفق در هرات برگزار شد

اکثر عُرف‌های ناپسند، معیارهای نامناسب انتخاب همسر، عدم آگاهی جوانان از مسئولیت خانه‌داری و حقوق زوجین، در گذشته باعث ازدواج‌های ناموفق بوده و آمار طلاق را بالا برده است..


 

برای نخستین‌بار سیمینار تحت عنوان «ازدواج موفق» با حضور عالمان دین و صدها جوان دختر و پسر، در هرات برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری دید، علی احمد عباسی مسئول انجمن عملی و فرهنگی «فروغ اندیشه» برگزار کننده این سیمینار می‌گوید: این سیمینار برای سه روز برگزار می‌شود و هدف آن، مستحکم کردن بنیاد خانواده‌ها است.
وی افزود، اکثر عُرف‌های ناپسند، معیارهای نامناسب انتخاب همسر، عدم آگاهی جوانان از مسئولیت خانه‌داری و حقوق زوجین، در گذشته باعث ازدواج‌های ناموفق بوده و آمار طلاق را بالا برده است.
به گفته او، جامعه موفق از خانواده‌های موفق و سالم شکل می‌گیرد.
در همین حال، محمد باقر اعتمادی ارایه‌کننده این سمینار، آگاهی و شناخت جوانان را از معیارهای اصولی گزینش همسر، فرهنگ‌سازی ازدواج‌آسان و رهایی از دنیای تجرد که فعلاً یک دوره بحران‌زا است، برای جوانان مفید و الزامی خواند.
او گفت: با فراگیری این دوره، جوانان می‌توانند تصمیم مناسب و مفید را در رابطه با آینده خود بگیرند.
در ادامه، موسی رضایی رییس شورای علمای شیعه هرات، با اشتراک در این سیمینار، برگزاری چنین برنامه‌هایی را برای جلوگیری از ازدواج‌های ناموفق موثر خواند.
وی، به چالش‌های فراروی ازدواج در جامعه صحبت کرد و افزود، کوشش کنیم پای والدین جوانان را به این‌گونه مجالس بکشیم تا این چالش‌ها برطرف شود.
رییس شورای علمای شیعه هرات، موانع فعلی پیشروی ازدواج جوانان را زیان‌بار خواند و با استناد به آیات و احادیث تاکید بر آسان‌شدن ازدوج‌ها کرد.
از سویی هم، جوانان اشتراک‌کننده در این سیمینار نیز برگزاری چنین برنامه‌هایی را برای جوانان مفید می‌خوانند.
عصمت‌الله جاوید، اشتراک‌کننده این سیمینار می‌گوید: در جامعه نسبتاً عقب مانده افغانستان، وجود چنین برنامه‌هایی نیاز مبرم و الزامی است.
وی، خواستار تداوم و وسعت چنین برنامه‌ها و سایر برنامه‌های آگاهی‌دهی برای اقشار مختلف جامعه در باره مسایل مهم اجتماع، شد.
بانو قربانی، اشتراک‌کننده دیگر این برنامه، مفیدیت این سیمینار را به گزینه‌های «از بین‌بردن بی‌اعتمادی به آینده زندگی مشترک، عدم توقعات غیر طبیعی و برچیدن رسوم غلط خلاصه کرد.»
با این حال، این نخستین سیمیناری است که با عنوان «ازدواج موفق» در هرات برگزار شده و استقبال اکثر جوانان را با خود داشته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا