آخرین اخبارافغانستانایرانفرهنگ و دانشمنطقه

افغانستان و ایران خویشاوندان خونی همدیگرند

«ابوذر ابراهیمی ترکمان» رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی که امروز (پنجشنبه) برای حضور در آیین دو رخداد فرهنگی که از سوی ایران در کابل برگزار می‎شود به کابل سفر کرده، گفت: «در عرصه روابط فرهنگی ایران با سایر دولت‌ها و ملت‌ها، هیچ کشوری به‌اندازه افغانستان با ایران دارای مشترکات فرهنگی، دینی و تمدنی نیست.»



به گزارش خبرگزاری دید، ابراهیمی با اشاره به تاثیر متقابل حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی و امنیتی دو کشور بر یکدیگر تصریح کرد: در حقیقت اشتراکات فرهنگی دو کشور به نوعی به یک یگانگی رسیده و حضور مرزهای سیاسی روند این همزیستی را مختل نکرده است.
رایزنی فرهنگی سفارت ایران در کابل با همکاری مسئولان وزارت اطلاعات و فرهنگ کشور و دانشگاه کابل نمایشگاه کتاب ایران را برای دومین سال متوالی و نخستین دور گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و افغانستان را با موضوع «عرفان، تصوف و ادبیات» با حضور اساتید دانشگاهی و فرهیختگان دو کشور برگزار می‌کنند.
رضا ملکی رایزن فرهنگی ایران در افغانستان روز گذشته گفته بود که نمایشگاه کتاب ایران به مدت هشت روز از( ۲ اردیبهشت/ ثور) در محل دانشگاه کابل دایر خواهد شد و نشست هم‌اندیشی فرهنگی نیز به مدت دو روز همزمان با افتتاح این نمایشگاه کار خود را آغاز می‌کند.
در نمایشگاه کتاب امسال کابل ۷۰ ناشر از ایران به همراه ۳۰ ناشر از افغانستان جدیدترین محصولات فرهنگی عرضه شده خود در بازار کتاب را به نمایش می‌گذارند.
بنا به درخواست میزبان، ۹۰ درصد کتاب‌هایی که برای عرضه در نمایشگاه امسال در نظر گرفته شده مربوط به کتب دانشگاهی است و تقریبا عناوین آن‌ها سرفصل دروس تمام رشته‌های تحصیلی دانشگاه‌های افغانستان را در بر می‌گیرد.
به گفته ملکی، تلاش شده تا در نمایشگاه کتاب ایران، کتب با قیمتی پایین‌تر از نرخ پشت جلد توزیع شود و این تخفیف با توجه به هزینه حمل کتاب از ایران تا کابل کمک موثری به دانشگاهیان و دانشجویان افغانستان است که از سوی ناشران ایرانی در نظر گرفته شده است.
نمایشگاه کتاب سال قبل ایران در کابل از ۲۳ تا ۳۱ (فروردین/ حمل) در دانشگاه کابل برگزار شده بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا