آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

آتش‌بس در غزه؛ وقتی اسراییل ناگزیر به عقب‌نشینی می‌شود

نقطه کانونی آتش‌بس توافق شده چهار روزه میان حماس و رژیم اسراییل این است که جریان مقاومت فلسطینی در جنگی نا برابر متحمل تلفات عظیم انسانی شد، اما سرانجام به رغم اراده بزرگترین قدرت‌های نظامی و اقتصادی حامی اسراییل در جهان، حرف خود را مبنی بر مذاکره و در موضع برابر به کرسی نشاند و نشان داد که قوای نظامی هرگز نمی‌تواند جایگزین اراده انسانی معطوف به حریت و آزادی باشد

سرانجام پس از بیشتر از چهل روز بمباران بی‌امان غزه از سوی اسراییل و کشته شدن بیشتر از ۱۳ هزار تن شامل کودکان و زنان، رژیم اسراییل به رغم شاخ و شانه کشیدن زیاد حاضر به آتش‌بس هرچند موقت شد. آتش‌بس موقت میان رژیم اسراییل و حماس در نوار غزه ظاهراً با میانجی‌گری قطر و مصر و برخی کشورهای دیگر منطقه منعقد شده است. چین توافق آتش‌بسی از این جهت اهمیت ویژه برای مقاومت فلسطینی دارد که از یک طرف به کرسی نشستن موقف و موضع این جریان در برابر تمام و ساز و برگ نظامی و سیاسی و اقتصادی رژیم تل‌ابیب و حامیان غربی آن است و از جانب دیگر شکست عظیم اردوگاه صهیونیزم و استکبار از جهت وجهه جهانی. چنین توافقی طلسم ماشین نظامی و متجاوز اشغالگر را شکست و نشان داد که اگر اراده استوار و آهنین برای مقاومت و دفاع از حق آزادی و خود ارادیت در دستور کار هر جریان آزادی خواه باشد همانند حماس باشد، عدم تناسب ادوات جنگی هرگز حرف آخر را در واقعیت میدانی نمی‌زند.

نقطه کانونی آتش‌بس توافق شده چهار روزه میان حماس و رژیم اسراییل این است که جریان مقاومت فلسطینی در جنگی نا برابر متحمل تلفات عظیم انسانی شد، اما سرانجام به رغم اراده بزرگترین قدرت‌های نظامی و اقتصادی حامی اسراییل در جهان، حرف خود را مبنی بر مذاکره و در موضع برابر به کرسی نشاند و نشان داد که قوای نظامی هرگز نمی‌تواند جایگزین اراده انسانی معطوف به حریت و آزادی باشد.

این آتش‌بس که برای مذاکره در مورد آزادی اسرا میان حماس و رژیم اشغالگر به دست آمده، دو پیام مهم نیز به ملت فلسطین و جهان عرب مخابره می‌کند، مبنی بر این که مبارزه و پیکار چند دهه‌ای این ملت برای سرنوشت خودشان به پیروزی نزدیک است و جهان عرب نیز باید اعتماد به نفس از دست رفته خود را باز بیابند و به ظرفیت‌های عظیمی که دارند رجوع کنند به جای این که همواره با فرار از واقعیت‌های موجود در پشت قبای امریکا پنهان شوند.

ملت فلسطین و جهان عرب به این پیام به شدت نیرومند و بیدارگر نیاز داشتند، چرا که پس از جنگ ۶ روزه اراده و اعتماد به نفس تمام کشورهای عربی متلاشی شده بود.

اکنون حماس حرکتی انجام داده و توپ را در میدان کشورهای عرب منطقه که مسئولیت مستقیم و اصلی را در مبارزه آزادی خواهانه ملت فلسطین علیه اشغالگری و تجاوز اسراییل دارند، انداخته است. حال با آتش‌بسی که انجام می‌شود باید دید کشورهای عرب چه حرکتی در حمایت از فلسطینیان انجام می‌دهند و آیا عرق عربیت فرو خورده شده دوباره سر بر می‌آورد و صف‌ها آراسته می‌شود، یا این که انفعال همچنان ادامه می‌یابد و این فلسطینیان هستند که به تنهایی باید جنگی نا برابر را ادامه بدهند.

اما انتظار همه از اعراب این است که با توجه به تغییرات در عرصه جهانی که ماهیت استکباری امریکا را اظهر من الشمس ساخته، با رجوع به ظرفیت‌های بومی عمل کنند؛ زیرا اکنون آن بزنگاه تاریخ است که می‌توان هوشیارانه مهره چینی کرد و نتیجه مطلوب را به دست آورد؛ همان طور که جنگ در اوکراین و تقابل شدید غرب با چین، وضعیت جهانی را از دایره «نظم نوین جهانی» امریکا خارج ساخته و فرصتی را مهیا کرده تا ملل مختلف سرنوشت خویش را فارغ از هژمونی غرب رقم بزنند.

نویسنده

شکوهمند- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا