آخرین اخبارافغانستانتحلیلترجمهسیاست

آیا چین طا-لبان را به رسمیت شناخته است؟

چشم‌انداز به رسمیت شناختن آن‌ها همچنین زمانی که تنش بین پاکستان و افغانستان به دلیل عدم اقدام علیه تحریک طا-لبان (TTP) پاکستان تشدید شد، کاهش یافت اما اقدام چین در این مقطع زمانی که پاکستان می‌خواست حداکثر فشار را بر طا-لبان برای مقابله با تهدید تروریزم وارد کند، کاملاً گویا بود

چین روزسه شنبه گذشته(۱۰دلو) اولین کشوری بود که سفیر تمام وقت طا-لبان را در پکن-بیجنگ پذیرفت، اقدامی که معادل به رسمیت شناختن حکومت سرپرست کابل است.

زمانی که رییس جمهور شی جین پینگ استوارنامه بلال کریمی سفیر طا-لبان را پذیرفت، برای بسیاری از کشورها، از جمله پاکستان یک اتفاق غافلگیرکننده بود.

چین، هرچند نگاه خود به این تصمیم را توضیح نداده است اما منابع دیپلماتیک و ناظران بر این باورند که این اقدام «به رسمیت شناسی ضمنی» حکومت طا-لبان افغانستان است در حالی که این گروه برای به رسمیت شناخته شدن از سوی همسایگان خود دست و پا می‌زند، چه رسد به کشورهای‌غربی.

منابع می‌گویند که چین ظاهراً با نادیده گرفتن درک قبلی کشورهای منطقه، «پرواز انفرادی» را انجام داده است. به گفته این منابع؛ کشورهای منطقه به ویژه همسایگان نزدیک افغانستان، توافق کردند که تصمیم به رسمیت شناختن حکومت طا-لبان جمعی و با اجماع اتخاذ شود که برخلاف گذشته، پاکستان نیز کشورهای منطقه و جامعه بین‌المللی را درموضوع به رسمیت شناختن طا-لبان همراهی کرد.

این درحالی ست که جامعه جهانی برای به رسمیت شناختن طا-لبان معیارهای خاصی را تعیین کردند. این معیارها شامل تشکیل دولت فراگیر، حق تحصیل و اشتغال برای زنان و دختران است و علاوه برآن، هیچ گروه تروریستی اجازه فعالیت در خاک افغانستان را نداشته باشد.

با این حال؛ درمیان کشورهای منطقه و جامعه جهانی مبنی بر این که طا-لبان افغانستان برای رسیدگی به این نگرانی‌ها کم کاری کرده‌اند اجماع وجود دارد.

اما به نظر می‌رسد چین موضع عمل‌گرایانه‌تری اتخاذ کرده است و به‌رغم نگرانی‌های جامعه بین‌المللی، مایل به همکاری با حکومت طا-لبان است.

طا-لبان در (مارچ ٢٠٢٣) زمانی که با تحصیل دختران موافقت ضمنی نمودند، فرصت به رسمیت شناختن بین‌المللی را داشت اما این گروه به تعهد خود عمل نکرده و حق تحصیل را ممنوع کردند.

چشم‌انداز به رسمیت شناختن آن‌ها همچنین زمانی که تنش بین پاکستان و افغانستان به دلیل عدم اقدام علیه تحریک طا-لبان (TTP) پاکستان تشدید شد، کاهش یافت اما اقدام چین در این مقطع زمانی که پاکستان می‌خواست حداکثر فشار را بر طا-لبان برای مقابله با تهدید تروریزم وارد کند، کاملاً گویا بود.

پاکستان امیدوار بود که طا-لبان با تلاش‌های جمعی کشورهای منطقه به وعده‌های خود عمل کنند که چین نقش برجسته‌ای در این سیاست داشت.

مقامات اسلام‌آباد احساس می‌کنند که به رسمیت شناختن حکومت طا-لبان توسط چین فقط کابل را جسورتر و رسیدگی به نگرانی‌های پاکستان را برای اسلام‌آباد سخت‌تر می‌کند.

در واقع، به دنبال این اقدام چین، سخنگوی ارشد طا-لبان در برگه اکس خود گفت: «چین چیزی را درک کرده است که بقیه جهان متوجه نشده‌اند».

ذبیح الله مجاهد در حالی که از روسیه، ایران و سایر کشورها خواست تا گام‌های مشابه‌ بردارند و روابط دیپلماتیک دوجانبه را با کابل ارتقا دهند، گفت: «ما در دنیای تک‌قطبی نیستیم».

نویسنده

کامران یوسف

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا