آخرین اخبارافغانستانتحلیلترجمهزنانسیاست

آینده آموزش و پرورش در افغانستان چه خواهد شد؟

۱ هزار و ۲۰۰ مدرسه به طور رسمی ثبت شده است و طا-لبان قصد دارند حدود ۴ هزار و ۲۰۰ مدرسه دیگر ایجاد کنند؛ یعنی در هر ولسوالی ۱۰ مدرسه اضافه می‌شود. در مجموع ۴۱۹ ولسوالی در افغانستان وجود دارد

در یک تحول جدید، برنامه‌های آموزشی بین‌المللی در افغانستان کنترول را به گروه‌های محلی تحت کنترول طا-لبان و وزارت معارف آن واگذار می‌کند. سازمان‌های غیردولتی پس از روی کار آمدن طا-لبان در اگست ۲۰۲۱، نقش مهمی در حمایت از کودکان افغانستان، به ‌ویژه دختران با غذا، آموزش و خدمات مراقبت‌های بهداشتی داشته‌اند.

یونیسف(صندوق کودکان سازمان ملل متحد) گفت که با طا-لبان در مورد «زمان‌ و عملی کردن» تحویل برنامه‌های آموزشی خود گفت‌وگو کرده است. هفته گذشته، طا-لبان دستور داد که سازمان‌های بین‌المللی دیگر نمی‌توانند در پروژه‌های آموزشی در افغانستان مشارکت داشته باشند و باید کنترول را به گروه‌های محلی با هماهنگی وزارت معارف طا-لبان واگذار کنند.

زنان و دختران افغان نگران این تحول جدید هستند که منجر به تبعیض بیشتر علیه فرصت‌های تحصیلی آن‌ها می‌شود. یونیسف گزارش داد که دستور طا-لبان برای توقف تمام فعالیت‌های سازمان‌های غیردولتی بر «بیش از ۵۰۰ هزار کودک از جمله بیش از ۳۰۰ هزار دختر» تأثیر خواهد گذاشت.

در ولایات جنوبی قندهار و هلمند، طا-لبان مراکز آموزشی را که بر تحصیل دختران فراتر از صنف ششم متمرکز بود، بسته اند. طا-لبان دلیلی برای بسته شدن آن اعلام نکردند، اما فقط گفتند که «تا اطلاع ثانوی» تعلیق هستند. پس از گذشت نزدیک به دو سال، مکاتب بازگشایی نشدند.

در همین حال، طا-لبان اجرای مدارس جدید، موسسات آموزشی دینی را در حداقل پنج ولایت در سراسر کشور از سر گرفته اند. مدارس جهادی علاوه بر تدریس علوم دینی، به عنوان مراکز آموزش بمب‌گذاری انتحاری و استفاده از سلاح مورد استفاده قرار گرفته است.

مدافعان و تحلیلگران سیاسی ابراز نگرانی کردند که ایجاد مدارس به افراط‌گرایی در میان جوانان دامن می‌زند و آن‌ها را از هرگونه آموزش مدرن محروم می‌کند. با آنکه آموزش دینی جنبه منفی ندارد، اما این نهادها از تفسیر طا-لبان از متن و طرز فکر دینی پیروی می‌کنند که بر جنگ، کشتار، خشونت و نفرت تمرکز دارد.

۱ هزار و ۲۰۰ مدرسه به طور رسمی ثبت شده است و طا-لبان قصد دارند حدود ۴ هزار و ۲۰۰ مدرسه دیگر ایجاد کنند؛ یعنی در هر ولسوالی ۱۰ مدرسه اضافه می‌شود. در مجموع ۴۱۹ ولسوالی در افغانستان وجود دارد.

با این حال، مکاتب متوسطه برای دختران بسته است و نزدیک به یک میلیون دختر از تحصیل در دوره متوسطه باز مانده‌اند. ممنوعیت تحصیل دختران، افغانستان را به تنها کشوری در جهان تبدیل می‌کند که در آن دختران و زنان جوان از تحصیل در مکاتب متوسطه و موسسات تحصیلات عالی منع هستند.

نویسنده

آنسلما الینگ‌وود

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا