آخرین اخباراجتماعافغانستانحقوق بشر

ابراز نگرانی رییس حقوق بشر سازمان ملل از آسیب‌پذیری و بدرفتاری در روند اخراج مهاجرین

خبرگزاری دید: ولکر تورک رییس حقوق بشر سازمان ملل نسبت به گزارش‌ها در مورد اخراج خودسرانه اتباع افغانستان از پاکستان با بدرفتاری، بازداشت خودسرانه، تخریب اموال و اخاذی ابراز نگرانی کرد.

یوناما در بیانیه‌ای به نقل از ولکر ترک رییس جقوق بشر سازمان ملل اعلام کرده است به ‌رغم این‌که مقامات پاکستانی یک بخش‌نامه سراسری را صادر کرده مبنی بر این‌که افرادی که دارای مدرک ثبت نام (PoR) و کارت شهروندی افغانستان هستند در حال حاضر فقط می‌توانند به صورت داوطلبانه به کشورشان بازگردانده شوند، اما دفتر حقوق بشر سازمان ملل شکایت‌هایی دریافت کرده است که حداقل در برخی موارد این امر نادیده گرفته شده است.

تورک گفته است: این تحولات جدید با سنت چندین دهه پاکستان در میزبانی سخاوت‌مندانه از پناهجویان افغان با تعداد زیاد مغایرت دارد.

دفتر حقوق بشر سازمان ملل، گزارش‌هایی دریافت کرده است که ادعا می‌کند مورد رفتار خودسرانه یا سوء‌استفاده مقامات پاکستانی قرار گرفته اند.

یک نفر از مهاجرین گفته است: پولیس محلی یورش شبانه به خانه ما انجام داد. آن‌ها پول نقد، جواهرات، بز، گوسفند و سایر اقلام را از خانه ما ضبط کردند و بردند. آن‌ها فقط چند ساعت به ما فرصت دادند تا وسایل باقی‌مانده را جمع‌آوری کنیم و تا سحر آن روز خانه را ترک کنیم. وقتی می‌رفتیم، یک بولدوزر شروع به تخریب خانه ما کرد. خیلی احساس درماندگی کردیم و با چشمانی پر از اشک روستا را ترک کردیم.

تورک گفته است: بسیاری از افغان‌ها با منابع مالی بسیار اندک وارد می‌شوند و مجبور به ترک خانه‌ها و مشاغل خود شده‌اند، علاوه بر این که مجبور به پرداخت رشوه یا تصرف دارایی‌های‌شان شده‌اند. در شرایط کنونی افغانستان، این وضعیت بشردوستانه را تشدید می‌کند.

در مواردی که به حقوق بشر سازمان ملل گزارش شده است، افغانستانی‌ها به‌ طور خودسرانه در پاکستان بازداشت شده‌اند که برخی از آن‌ها ادعای بدرفتاری دارند.

تورک افزوده است: دستگیری‌ها و بازداشت‌های خودسرانه برخلاف تعهدات پاکستان بر اساس قوانین بین‌المللی است. حق آزادی شخص یک حق اساسی است که بدون تبعیض برای همه، از جمله همه مهاجران، صرف نظر از موقعیت، تضمین شده است.

به گفته وی، زنان و دخترانی که وارد افغانستان می‌شوند به ویژه آسیب‌پذیر هستند.

رییس حقوق بشر سازمان ملل بیان داشته است: پاکستان باید از افرادی که ممکن است با آزار و اذیت، شکنجه، بدرفتاری یا سایر آسیب‌های جبران‌ناپذیر در افغانستان مواجه شوند، مطابق با اصل عدم بازگرداندن، محافظت کند. این شامل زنان و دختران افغانستان، مقامات دولتی و پرسونل امنیتی سابق، اقلیت‌های قومی و مذهبی، مدافعان حقوق بشر و فعالان جامعه مدنی و کارمندان رسانه می‌شود.

او خاطرنشان کرده است که مقامات فعلی طالبان بنا بر تعهدات بین‌المللی حقوق بشر افغانستان، موظفند اطمینان حاصل کنند که این افراد پس از ورود به افغانستان هدف قرار نخواهند گرفت.

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل مجدداً از دولت پاکستان خواست برنامه اخراج به افغانستان را تعلیق کند تا زمانی که رویه‌های ارزیابی فردی و سایر میکانیزم‌های مورد نیاز قوانین بین‌الملل اجرا می‌شود.

گفتنی است که از اواسط سپتمبر تا کنون حدود ٣٣٠ هزار نفر از پاکستان به افغانستان بازگشته‌اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا