آخرین اخبارافغانستاناقتصاد و توسعهپاکستان

اتاق مشترک تجارت و صنعت افغانستان-پاکستان از بن‌بست تجارت بین دو کشور خبر داد

خبرگزاری دید: رییس اتاق مشترک تجارت و صنعت افغانستان و پاکستان گفته که در پی ممنوعیت تجارت ترانزیتی کالاهای خاص، اعمال ١٠ درصد تعرفه بر کالاهای عادی و اخذ ضمانت‌نامه‌های بانکی، تجارت میان دو کشور به بن بست رسیده است.

جنید مکدا رییس اتاق مشترک تجارت و صنعت پاکستان و افغانستان (PAJCCI) در اظهاراتی به رسانه‌های پاکستان گفته که با توجه به موارد فوق روند تجارت میان دو کشور به بن‌بست خورده است.

وی افزوده که در این راستا، شورای تسهیل سرمایه‌گذاری ویژه (SIFC) باید فوراً وارد عمل شود و نقش سازنده‌ای برای احیای تجارت بین دو همسایه ایفا کند.

او تاکید کرده که بن‌بست کنونی تجارت دوجانبه و ترانزیتی میان پاکستان و افغانستان باعث نگرانی تاجران دو کشور شده است.

مکدا خاطرنشان کرده است: از زمان صدور فرمان قانونی (SRO) که تجارت ترانزیت برخی کالاها را محدود و برای کالاهای معمولی هزینه فرآوری تعیین شده است، با مقامات و وزارت‌خانه‌های مربوطه تماس گرفته شده است.

او افزوده که روابط نامطلوب بین دو کشور و هزینه انجام تجارت مانع ساده‌سازی تجارت شده و موجب ضرر ذینفعان مربوطه و همچنین هر دو کشور شده است.

مکدا از دولت پاکستان خواسته تا برای تسهیل ترانزیت و تجارت دوجانبه مشکلات را فوراً حل کند، زیرا این بن‌بست تأثیر منفی بر صادرات محصولات پاکستانی به افغانستان و کشورهای آسیای میانه از طریق کابل می‌گذارد.

وی از مقامات درخواست کرده که این بن‌بست را مجدداً ارزیابی و اقدامات فوری برای رفع موانعی که جریان کالا و خدمات بین پاکستان و افغانستان را مختل می‌کند، از میان بردارد.

گفتنی است که حکومت سرپرست به تازگی تعرفه گمرکی برخی کالاهای وارداتی را افزایش داده و گفته این امر به خاطر حمایت از تولیدات داخلی است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا