آخرین اخباراسلایدشوافغانستانپاکستانخبر های مهمسیاست

قریشی:

احتمال جنگ داخلی در افغانستان وجود دارد/ از طالبان افغانی اصلاً نمی‌ترسیم اما طالبان پاکستانی تهدید است

خبرگزاری دید: شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان می‌گوید که اگر بن‌بست کنونی مذاکرات نشکند، احتمال جنگ داخلی در افغانستان وجود دارد. او تاکید کرد که طالبان در پاکستان پایگاه ندارند، اما طالبان پاکستانی در افغانستان حضور دارند و پاکستان را تهدید می‌کنند. قریشی کنایتاً طالبان را مشتاق صلح و حکومت افغانستان را متهم به جنگ افروزی کرد.

شاه محمودی قریشی وزیر امور خارجه پاکستان شنبه‌شب(۲۹ جوزا) در گفت‌وگویی تلویزیونی، به موضوعات مختلف در مورد روند صلح افغانستان، مرز دیورند، نقش پاکستان در امور افغانستان، گروه طالبان و حضور هند در افغانستان پاسخ داد.

در این مصاحبه، آقای قریشی بارها طالبان را به عنوان افغان‌هایی که مشتاق صلح هستند توصیف کرد، ولی کنایتاً دولت افغانستان و رییس جمهور غنی را مانع صلح دانست. او گفت که مسئول جنگ جاری تنها طالبان نیستند، بلکه عناصر دیگری نیز وجود دارد که از جنگ سود می‌برد.

قریشی وجود هر نوع پایگاه گروه طالبان در پاکستان، شورای کویته، شورای پشاور، ارتباط طالبان با پاکستان و حتا حضور رهبران طالبان را در پاکستان رد کرد، اما تلاش نمود که موجودیت پایگاه‌های طالبان پاکستانی را در داخل خاک افغانستان ثابت کند.

او همانند دیگر سیاسیون پاکستانی حضور هند را در افغانستان بیش از حد توصیف کرد، اما گفت که افغانستان می‌تواند با هند رابطه داشته باشد. قریشی گفت که نمایندگی‌های سیاسی هند در افغانستان روی کاغذ چهار تا است، اما در عمل خیلی بیشتر حضور دارد.

وزیر امور خارجه پاکستان، مسئول بخش عمده خشونت‌های جاری را در افغانستان «حکومت» و داعش و «عناصری» دانست که از جنگ سود می‌برند، اما تاکید کرد که طالبان مشتاق صلح هستند.

او مرز دیورند را یک مرز بین‌المللی خوانده و گفت نیازی نمی‌بیند در مورد آن گفت‌وگو شود.

قریشی در باره خروج امریکایی‌ها از افغانستان گفت که آنان باید می‌رفتند، ولی اگر بن‌بست مذاکرات صلح پیش از تکمیل خروج امریکایی‌ها نشکند، احتمال بروز جنگ داخلی در افغانستان وجود دارد.

او اما در مورد این که آیا طالبان تروریست هستند، اسامه بن لادن شهید بود یا نه، پاکستان از برگشت امارت طالبان حمایت می‌کند یا نه، پاکستان از چه نوع نظامی در افغانستان حمایت می‌کند و آیا رییس جمهور غنی مانع صلح است، پاسخ روشنی نداده و به کلی گویی بسنده کرد.

رییس دستگاه دیپلماسی پاکستان اما بار دیگر علیه حمدالله محب مشاور امنیت ملی کشورمان موضع گرفته و او را متهم به «خدشه دار» کردند روابط دو کشور در مقطع حساس کنونی کرد.

او بارها از تغییر راهکار پاکستان در باره افغانستان صبحت کرده و تاکید کرد که کشورش برای رشد اقتصادی و اتصال منطقه‌ای، به افغانستان با ثبات و صلح آمیز نیاز دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا