آخرین اخبارافغانستانحقوق بشرخبر های مهم

اخراج ۱۳۰ پناهجوی افغانستان منتظر انتقال به امریکا از پاکستان

خبرگزاری دید: گزارش‌ها حاکی است که پاکستان دست کم ۱۳۰ پناهنده افغانستانی را که منتظر انتقال به امریکا بودند، اجباراً اخراج کرده است.

رویترز به نقل از منابع نوشت که مقام‌های پاکستانی نامه‌هایی را که سفارت امریکا به افغان‌ها داده،‌ نادیده می‌گیرند.

شاون ون دایور رییس نهاد موسوم به «افغان ایواک» با استناد بر داده‌های اعضای این نهاد و جزئیاتی که سفارت امریکا در اسلام‌آباد در اختیار دولت ایالات متحده قرار داده است گفت که پولیس پاکستان ٢٣٠ نفر از افغان‌های مهاجر را دستگیر کرده و حدود ٨٠ نفر آنان آزاد شده‌اند.

در پی اخراج مهاجرین افغانستانی از پاکستان، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا گفت که واشنگتن فهرستی از افغان‌هایی را که واجد شرایط اسکان مجدد به امریکا هستند در اختیار پاکستان قرار داده است.

شاون ون دایور و دو منبع دیپلماتیک غربی که خواستند نامشان فاش نشود به رویترز گفتند که مقام‌های محلی پاکستان در بسیاری از موارد این فهرست امریکا را نادیده گرفته‌اند.

رویترز با شماری از خانواده‌های افغانستانی که اعضای آنها پس از نشان دادن نامه به پولیس اخراج شدند صحبت کرده است.

یکی از متقاضیان وضعیت پناهندگی که رویترز به دلایل امنیتی نامی از او نبرده است، گفته که پولیس به خانه او رفته و با وجودی که نامه سفارت امریکا را داشت، آن را نپذیرفته است.

اعضای این خانواده اکنون از پاکستان اخراج شده و در کابل زندگی می‌کنند.

مقام‌های امریکایی به رویترز گفتند که آنها تلاش می‌کنند تا از طریق یک خط تلفن اضطراری مبتنی بر برنامه ارتباطی واتساپ به زبان‌های فارسی، پشتو و انگلیسی با هزاران افغانستانی در پاکستان در تماس باشند.

سازمان ملل اعلام کرده است که بیش از ٤٥٠ هزار افغانستانی به افغانستان بازگشته‌اند که بسیاری از آنها در شرایط سخت زمستان در نزدیکی مرز زندگی می‌کنند.

اسلام‌آباد می‌گوید که با بحران‌های اقتصادی و امنیتی دست و پنجه نرم می‌کند و نمی‌تواند میزبان ٦٠٠ هزار مهاجری باشد که پس از زمان تسلط طا-لبان به این کشور آمده‌اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا