آخرین اخباراجتماعافغانستان

اخراج ۹ هزار پناهجوی افغانستانی در سه ماه نخست سال ۲۰۲۳ از سوی ترکیه

خبرگزاری دید: گزارش منابع حقوق بشری در ترکیه حاکی است که نزدیک به ۹ هزار پناهجوی افغانستانی در سه ماهه نخست سال روان میلادی از سوی این کشور اخراج شده است.

علی حکمت مسئول انجمن حمایت از پناهندگان افغانستانی در ترکیه اعلام کرده که این کشور از اول جنوری تا هفته نخست اپریل حدود ۲۹ هزار پناهجو را اخراج کرده است که پناهجویان افغانستانی بیشترین رقم اخراج شدگان را دارند.

به گفته او، از  میان ۲۹ هزار پناهجوی اخراج شده٬ هشت هزار و ۷۸۰ تن شهروندان افغانستان و یک هزار و ۵۸۱ تن شهروندان پاکستان اند.
روند اخراج پناهجویان منجمله پناهجویان افغانستانی از ترکیه آنهم در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آن کشور، شدت گرفته است.
 در این مدت بیش از ۱۸ هزار پناهجو توسط مرزبانان ترکیه بازداشت شده و در ۱۸ مرکز نگهداری پناهجویان نظر بند و آماده اخراج هستند، از میان بازداشت شدگان بیش از۵ هزار تن شهروندان افغانستان هستند.
به گفته حکمت، اخراج پناهجویان پس از سقوط نظام جمهوریت به طور موقت متوقف شده بود، اما این روند از سرگرفته شده و با نزدیک شدن انتخابات ترکیه تشدید گردیده است.
پیش از این، دید‌بان حقوق بشر در گزارشی گفته بود که ترکیه ده‌ها هزار پناهجوی افغان را از مرز زمینی‌اش به ایران بازگشت داده و هزاران تن دیگر را مستقیم به افغانستان اخراج کرده است.
دیدبان حقوق بشر در این‌ باره می‌گوید ترکیه درخواست حفاظت بین‌المللی پناهجویان را بررسی نمی‌کند و یا توجه اندک به آن دارد. بر اساس آمارها، ترکیه هر هفته ‌تا هزارپناهجوی افغانستان را به کشورشان اخراج می‌کند.
پناهجویان از کشور های مختلف٬ ترکیه را مسیر ترانزیت به سمت ایتالیا و یونان یافته و با پرداخت هزاران دالر به قاچاقچیان انسان که بیشتر شهروندان ترکیه اند و با قبول خطر مرگ می‌کوشند، خود را به کشورهای اروپایی برسانند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا