آخرین اخبارافغانستاناقتصاد و توسعه

ازبیکستان از افزایش دو برابری ترانزیت کالا از طریق افغانستان به پاکستان خبر داد

خبرگزاری دید: معاون وزیر حمل و نقل ازبیکستان گفته در صورت توسعه یک شعبه اضافی زمینی و اتصال ازبیکستان به مسیر حمل و نقل بین‌المللی ترانس خزر (TITR یا دهلیز میانی)، زمان تحویل‌دهی کالا را می‌توان ۲ تا ۳ برابر در مقایسه با حمل و نقل دریایی فعلی جنوب آسیا-اتحادیه اروپا کاهش داد.

مومنبی عمروف معاون وزیر حمل و نقل ازبیکستان خاطرنشان کرده است: بهبود زیرساخت‌های حمل‌ونقل، بهینه‌سازی مسیرها و ایجاد شرایط مساعد و همچنین ارایه اولویت‌های تعرفه‌ای و ارایه راهکارهای دیجیتال برای یکسان‌سازی سند حمل‌ونقل می‌تواند زمان تحویل و سهم هزینه‌ها را در حمل و نقل به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

وی تاکید کرده که این اقدامات می‌تواند به نوبه خود باعث رشد تجارت شود و تاثیر مفیدی بر وضعیت اقتصاد کشورهای درگیر داشته باشد اما برای دستیابی به این اهداف همکاری فعال همه کشورهایی که مسیرها از آن عبور می‌کنند، ضروری است.

علاوه بر این، عمروف خاطرنشان کرده که ازبیکستان در حال حاضر سیاست فعالی را برای ایجاد دهلیزهای جایگزین جدید در تقاطع دو مسیر تجاری اصلی شمال – جنوب و غرب – شرق دنبال می‌کند.

به گفته وی، ازبیکستان به طور فعال ابتکار عمل را برای سازماندهی حمل و نقل بار در امتداد دهلیز حمل و نقل چندوجهی جدید بلاروس – روسیه – ازبیکستان – افغانستان – پاکستان با دسترسی به بنادر اقیانوس هند تقویت می‌کند. این مسیر حمل و نقل از ایستگاه‌های راه آهن کشورهای مستقل مشترک المنافع به افغانستان و سپس از طریق افغانستان با دسترسی به پاکستان و بنادر اقیانوس هند می‌گذرد.

معاون وزیر افزوده که در سال ۲۰۲۲ حجم ترانزیتی محموله ازبیکستان از طریق افغانستان به پاکستان بیش از دو برابر شده و به بیش از ۶۰۰ هزار تن رسیده است.

علاوه بر این، حمل و نقل بار در جهت چین-اروپا به سرعت در حال توسعه است، زیرا در سال ۲۰۲۲، حجم حمل و نقل محموله در این مسیر به بیش از ۲۲۰ میلیون تن رسیده است.

در اول نوامبر ۲۰۲۳، در چارچوب اولین مجمع حمل و نقل کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای، وزارتخانه‌های حمل و نقل روسیه، قزاقستان و ازبیکستان یادداشت تفاهمی را در مورد ایجاد دهلیز حمل و نقل بلاروس – روسیه – قزاقستان – ازبیکستان – افغانستان – پاکستان امضا کردند.

دهلیز میانه، یک مسیر حمل و نقل و تجارت، آسیا و اروپا را با عبور از کشورهای متعدد در منطقه به هم متصل می‌کند.

این یک جایگزین برای دهلیزهای شمالی و جنوبی معمولی است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا