آخرین اخباراقتصاد و توسعهخبر های مهممنطقه

ازبیکستان در بخش‌های تولید سیمان، برق و استخراج زغال سنگ در کشور سرمایه‌گذاری می‌کند

خبرگزاری دید: بختیار سعیدوف، وزیر خارجه‌ی ازبیکستان در دیدار با ملا محمد حسن آخوند، نخست‌وزیر حکومت سرپرست گفته است که کشورش می‌خواهد برای ایجاد یک کارخانه‌ی سیمان، استخراج زغال سنگ و تولید ۲۰۰ میگاوات برق از زغال سنگ در افغانستان سرمایه‌گذاری کند.

دفتر نخست‌وزیر حکومت سرپرست امروز (۲۲ حوت) با نشر اعلامیه ای در صفحه ایکس نوشته است که وزیر خارجه‌ی ازبیکستان و نماینده‌ی ویژه آن کشور در امور افغانستان امروز (سه‌شنبه، ۲۲ حوت) با ملا محمدحسن آخوند دیدار کرده است. وزیر خارجه ازبیکستان در این دیدار گفته است که کشورش همچنین می‌خواهد تجربیات خود را در زمینه‌ی تطبیق پروژه‌های اقتصادی و زراعتی با طا-لبان درمیان بگذارد.

بختیار سعیدوف با اشاره به پروژه‌ی خط آهن «ترانس – افغان» گفته است که یک هیأت مسلکی ازبیکستانی برای بررسی تخنیکی این پروژه به زودی به افغانستان سفر خواهد کرد.

در همین حال؛ نخست‌وزیر گروه حاکم از همکاری در راستای تطبیق پروژه های ازبیکستان در افغانستان اطمینان داده است وی گفته است که به ادارات و مسئولین ذیربط دستور خواهد داد تا با هماهنگی و همکاری با جانب ازبیکستان روند پیشرفت این پروژه ها را به پیش ببرند.

همچنین وزیر خارجه‌ ازبیکستان در سفرش به کابل با شماری از مقام‌های دیگر طا-لبان از جمله عبدالغنی برادر و عبدالسلام حنفی، معاونان اقتصادی و اداری نخست‌وزیر این گروه نیز به‌صورت جداگانه دیدار کرده است.

در این دیدار‌ها مقام‌های حکومت سرپرست بر گسترش روابط این گروه با ازبیکستان تأکید کرده‌اند.

در بیش‌ از د‌و‌ و‌ نیم سال گذشته ازبیکستان با طالبان تعامل گسترده داشته است و هیأت‌های مختلفی از دو طرف به کابل و تاشکند سفر کرده‌اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا