آخرین اخبارجهانسیاست

اعلامیه مشترک سازمان شانگهای:

از افغانستان دموکراتیک، صلح‌آمیز و بی‌طرف پشتیبانی می‌کنیم

خبرگزاری دید: اعضای سازمان همکاری شانگهای در اعلامیه مشترکی خواستار تشکیل دولت فراگیر متشکل از گروه‌های قومی و مذهبی و‌ سیاسی شد.

اعضای سازمان همکاری شانگهای پس از برگزاری اجلاس سران این سازمان به میزبانی هند در اعلامیه‌ مشترکی اعلان کردند که از یک افغانستان دموکراتیک، متحد، صلح‌آمیز و بی‌طرف حمایت می‌کنند.

در اعلامیه مشترک دهلی نو که پس از اجلاس آنلاین امضا شد، آمده است که کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای (SCO) حل و فصل در افغانستان را مهم‌ترین عامل ثبات منطقه می‌دانند و از ایجاد افغانستان به عنوان یک کشور دموکراتیک و مستقل به رهبری یک دولت فراگیر حمایت می‌کنند.

اعلامیه بیان داشته است: کشورهای عضو بر این باورند که یکی از مهم‌ترین عوامل حفظ و تقویت امنیت و ثبات در منطقه سازمان همکاری شانگهای حل و فصل زودهنگام اوضاع در افغانستان است. آن‌ها از افغانستان مستقل، بی‌طرف، متحد، دموکراتیک و صلح‌آمیز، عاری از تروریزم، جنگ و مواد مخدر دفاع می‌کنند.

اعلامیه می‌افزاید: کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای ایجاد «دولت فراگیر در […] با مشارکت نمایندگان همه گروه‌های قومی، مذهبی و سیاسی» را یک امر ضروری خواندند.

علاوه بر این، این سازمان از جامعه جهانی خواست که به بازگشت امن و پایدار پناهجویان افغانستان به وطن‌شان کمک کند.

در این اعلامیه آمده است: با توجه به وضعیت در حال تحول بشری در افغانستان، کشورهای عضو از ادامه تلاش‌ها برای کمک به مردم این کشور حمایت کردند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا