آخرین اخباراجتماعافغانستان

از روز بین‌المللی مهاجرین بزرگداشت شد

وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان از روز بین‌المللی مهاجرین طی نشستی با حضور مقام‌های دولتی و نمایندگان موسسات ملی و بین‌المللی، در مرکز اطلاعات و رسانه‌های حکومت بزرگداشت کرد.

وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان از روز بین‌المللی مهاجرین طی نشستی با حضور مقام‌های دولتی و نمایندگان موسسات ملی و بین‌المللی، در مرکز اطلاعات و رسانه‌های حکومت بزرگداشت کرد.
به گزارش خبرگزاری دیدی، در پیام محمد اشرف غنی، رییس جمهوری که در این نشست قرائت شد از سازمان ملل متحد و تمامی کشورها و اداراتی که برای رفع مشکلات مهاجرین افغانستان همکاری می‌کنند، سپاسگزاری صورت گرفت.
در پیام رییس جمهور همچنان آمده بود که به موضوع مهاجرین تنها به عنوان یک مسأله سکتوری نه بلکه به حیث یک مشکل ملی دیده شود و ادارات و اقشار مختلف جامعه باید در راستای کاهش مشکلات خانواده‌های مهاجرین و بیجاشده‌گان داخلی در حد توان شان سهم بگیرند.
سید حسین عالمی بلخی، وزیر امور مهاجرین و عودت کنندگان گفت با وصف این که تشویق به عودت داوطلبانه از اولویت‌های اصلی دولت است، شمار مجموعی بازگشت کننده‌گان در هجده سال گذشته به بیش از ۱۰ میلیون و۱۶۳ هزار نفر می‌رسد.
او همچنان مجموع بازگشت کنندگان در ۵ سال گذشته را ۴ میلیون نفر عنوان کرد و گفت هنوز هم بیش از ۶.۵ میلیون نفر از جمعیت کشور در مهاجرت قرار دارند که بیشتر آنان در کشورهای ایران و پاکستان به سر می‌برند.
وزیر امور مهاجرین و عودت کنندگان نهایی ساختن پالیسی جامع مهاجرت، تصویب پلان پسا صلح- با توجه به مذاکرات جاری صلح در کشور- و طی مراحل نهایی قانون پناهندگی افغانستان را از برنامه عمده کاری سال ۲۰۲۰ این وزارت عنوان نمود.
آقای بلخی با سپاسگزاری از موسسات بین‌المللی و انجوهای ملی و بین‌المللی به خاطر کمک رسانی شان به عودت کنندگان و بیجاشده‌گان از آنان خواست برای موثریت بیشتر کار باید در تفاهم و مشوره و همکاری بیشتر با ادارات افغانستان به خصوص وزارت امور مهاجرین باشند واولویت کاری شان را در این عرصه در مشورت با این وزارت انتخاب نمایند.
سارا کرگس، معاون وسرپرست سازمان بین‌المللی مهاجرت در افغانستان در این نشست با اعلام حمایت و ادامه همکاری‌های این سازمان با دولت و مردم افغانستان در زمینه مهاجرین و عودت کنندگان ابراز امیدواری نمود که کشورهای میزبان مهاجرین و پناهنده‌گان افغانستان به ویژه ایران و پاکستان همچنان پذیرای افغان‌ها باشند تا این کشور به صلح و ثبات دایمی برسد.
براساس آمار سازمان بین‌المللی مهاجرت در حال حاضر شمار مهاجرین در سراسر جهان به ۲۷۲ میلیون نفر می‌رسند که ۳.۵ درصد مردم دنیا را تشکیل می‌دهند.
بیست و هفتم قوس برابر با ۱۸ دسمبر، مصادف با روز جهانی مهاجرین است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا