آخرین اخباراسلایدشوجهانمنطقه

اسناد همکاری سعودی و اسراییل فاش شد

یک روزنامه‎نگار اسراییلی اسنادی را به دست آورده و منتشر کرده که نشان‎دهنده همکاری‎های گسترده عربستان سعودی و اسراییل مبنی بر حمایت از ریاض در بحران لبنان است.
این اسناد افشا می‎کند که حکومت اسراییل تلگرام دیپلماتیکی را به تمام نمایندگی‎های سیاسی این کشور در سراسر جهان ارسال کرده و به آن‎ها دستور داده است که در مسئله بحران لبنان، برای عربستان لابی‎گری کنند.
به نقل از شبکه ده اسراییل، گزارشگر اسراییلی که این تلگرام را به دست آورده، باراک راوید خبرنگار ارشد دیپلماتیک برای اخبار کانال ده است.
راوید از طریق صفحه توییتر خود اعلام کرده:« من در شبکه ده، تلگرامی را که برای دیپلمات‌های اسراییلی فرستاده شده و خواهان لابی‌گری برای سعودی/حریری و علیه حزب‌الله است، منتشر کردم. تلگرامی که از وزارت امور خارجه اسراییل در اورشلیم به همه سفارت‎خانه‌های اسراییل در سراسر جهان فرستاده شده، در ارتباط با استعفای حریری است.»
این تلگرام جزو اسناد محرمانه دولت اسراییل حساب می‎شود، به زبان عبری نوشته شده و نخستین سند معتبری است که ثابت می‎کند اسراییل و سعودی در مورد مسایل خاورمیانه، همکاری نزدیک دارند.
این تلگرام فوق‌العاده محرمانه حاوی نکات زیر است:
– در روز یک‌شنبه درست پس از استعفای تکان‌دهنده حریری نخست‌وزیر لبنان، اسراییل یک تلگرام به همه سفارت‎خانه‌های خود فرستاد و از دیپلمات‎های خود خواست که برای افزایش فشار دیپلماتیک بر حزب‌الله و ایران هر کار می‌توانند انجام دهند‌.
– به دیپلمات‌ها دستور داده شده برای دولت‌های میزبان خود درباره وضعیت سیاسی داخلی در لبنان مانور دهند.
– تلگرام می‌گوید: «لازم است شما تاکید کنید، استعفای حریری نشان می‌دهد که چقدر ایران و حزب‌الله برای امنیت لبنان خطرناک هستند.»
– تلگرام تاکید می‌کند که «حالا باید با دولت‌های میزبان خود لابی‌گری مبنی بر این که استعفای حریری نادرستی این بحث را نشان می‌دهد که مشارکت حزب‌الله در دولت، لبنان را باثبات می‌سازد انجام دهید.
– تلگرام به دیپلمات‌های اسراییل دستور می‌دهد، از عربستان سعودی در جنگ آن با حوثی‌ها در یمن حمایت کنند.
– تلگرام هم‌چنین تاکید می‌کند که «موشک پرتاب شده توسط حوثی‌ها به ریاض، اعمال فشار بیش‌تر به ایران و حزب‌الله را می‌طلبد.»
– تلگرام تاکید می‌کند که ایران درگیر در «خرابکاری منطقه‌ای» است.
سعد حریری نخست‌وزیر لبنان پس از آن‌که توسط حامیان سعودی خود به ریاض فراخوانده شد، به طور غیرمترقبه استعفا داد.
گفتنی است که پیش از این، سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‏الله لبنان در یک سخنرانی در میان هواداران خود، از تبانی ریاض و تل‎آویو در برابر حزب‎الله و لبنان سخن زده و گفته بود که عربستان از اسراییل خواسته است، به لبنان حمله کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا