آخرین اخبارافغانستانتحلیلخبر های مهمسیاست

اشرف غنی کوتاه بیاید یا کنار برود!

به درستی معلوم نیست گام بعدی منتقدان ادامه کار اشرف غنی پس از اول جوزا چه خواهد بود، ولی یک مسئله به خوبی روشن است و آن این که اعتراضاتی صورت خواهد گرفت و بهتر است که اشرف غنی کوتاه بیاید یا کنار برود.

امروز یکشنبه ۱۲ ماه جوزا است. بربنیاد ماده ۶۱ قانون اساسی افغانستان، پس از اول جوزای سال پنجم موعد حقوقی و قانونی حکومت به پایان رسیده است. محمد اشرف غنی و حلقه نزدیک به وی فیصله دادگاه عالی را مطرح می‌کنند. دادگاه عالی تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری به ادامه کار حکومت مشروعیت داده است. قرار است که انتخابات ریاست جمهوری به تاریخ ششم میزان سال روان برگزار شود.
نامزدان و احزاب سیاسی: دوره کار حکومت به پایان رسیده است
نامزدان و جریان‌های سیاسی تاکید دارند که عمر حکومت به پایان رسیده است و دوام کار حکومت وحدت ملی مشروعیت حقوقی و سیاسی ندارد. به طور نمونه عطامحمد نور رییس اجرایی جمعیت اسلامی و از اعضای تیم انتخاباتی « صلح و اعتدال» با لحن هشدار آمیز گفته پس از اول جوزا، حکومت کنونی وجود خارجی ندارد.
نامزدان و احزاب سیاسی آقای غنی را متهم می‌کنند که از نهادهای دولتی از جمله دادگاه عالی(ستره محکمه) سوء استفاده می‌کند.
چرا باید صلاحیت‌های آقای غنی محدود شود؟
اکنون بربنیاد ماده ۶۱ قانون اساسی کشور دوره کار حکومت به پایان رسیده است. جان باس سفیر ایالات متحده امریکا نیز گفت که بربنیاد ماده ۶۱ قانون اساسی افغانستان، دوره کار حکومت به پایان رسیده است و اکنون یک دوره « ویژه » است. اشرف غنی از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری است و تجربه شده که وی از امکانات دولتی استفاده انتخاباتی می‌کند و با تقرری‌ها در کابینه برای انتخابات تیم سازی می‌نماید.
سفیر امریکا برای افغانستان، از روند عزل و نصب در کابینه نیز انتقاد کرد و این پروسه را بسیار پرسش برانگیز خواند.
اعتراض در خصوص عزل و نصب وجود دارد
نامزدان و احزاب سیاسی از دیر وقت است که اصرار می‌کنند که آقای اشرف غنی از امکانات دولتی سوء استفاده انتخاباتی و سیاسی می‌نماید و باید صلاحیت‌هایش محدود گردد. به باور نامزدان، غنی نزدیکان خویش را در بدنه حکومت جابه جا می‌کند تا برای انتخابات تیم سازی نماید.
با توجه به آن که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری قرار داریم و موعد حقوقی حکومت به پایان رسیده است، بایستی صلاحیت‌های غنی و نحوه عمکردش تغییر کند و درعین حال محدود گردد.
حتا داکتر عبدالله رییس اجرایی حکومت که در این چند سال هیچ گاه نسبت به عملکرد غنی اعترض نداشت، این روزها در برابر اقدامات اشرف غنی واکنش نشان می‌دهد.
عبدالله نامزد دسته انتخاباتی« ثبات و همگرایی» به تازگی از پروسه عزل و نصب در حکومت انتقاد کرده و گفته است، از نحوه برخورد آقای غنی با وزیران کابینه خجالت می‌کشد.
او گفت که برخی از وزیران از برکناری شان توسط فیسبوک خبر می‌شوند.
شاهد اعتراضات گسترده خواهیم بود؟
اگر غنی همچنان در ارگ بماند و از امکانات دولتی استفاده انتخاباتی یا سیاسی نماید، بدون شک شاهد اعتراضات گسترده خواهیم بود. جناح‌های سیاسی و نامزدان آمادگی این اعتراضات خیابانی را دارند. شروع این حرکت‌های اعتراضی در ولایات و مرکز کشور ممکن است پیامدهای خطرناکی در پی داشته باشد. تجربه این ادعا را روشن می‌سازد.
امروز نیز رحمت‌الله نبیل از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری، به تندی علیه آقای غنی موضع گرفت و عملکرد او را با پرسش مواجه ساخت. آقای نبیل تاکید کرد که باید صلاحیت‌های اشرف غنی تحدید شود، سفرهای ولایتی نداشته باشد، عزل و نصب ها را متوقف کند و از کمپاین‌های پیش از وقت دست بکشد.
با این وضعیت، به درستی معلوم نیست گام بعدی منتقدان ادامه کار اشرف غنی پس از اول جوزا چه خواهد بود، ولی یک مسئله به خوبی روشن است و آن این که اعتراضاتی صورت خواهد گرفت و بهتر است که اشرف غنی کوتاه بیاید یا کنار برود.

نویسنده

اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا