آخرین اخبارجهانسیاست

اعتراف نهاد امریکایی: هم پول گزافی در افغانستان از دست دادیم هم به فساد دامن زدیم

خبرگزاری دید: بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان با اشاره به انتقال پول گزاف به افغانستان اعتراف کرد که امریکا به فساد در این کشور کمک کرده است.

جان ساپکو بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان با اشاره به انتقال پول «هنگفت» از سوی این کشور به افغانستان گفته که ایالات متحده به فساد در افغانستان کمک کرده است.

وی این اظهارات را روز گذشته در انستیتوت خدمات متحد سلطنتی بریتانیا مطرح کرد.

ساپکو از فساد در افغانستان به عنوان «بزرگ‌ترین چالش» ماموریت ایالات متحده یاد کرد و گفته است: ما نه ‌تنها پول زیادی از دست دادیم، بلکه به فساد نیز کمک کردیم.

وی رویکرد امریکا در قبال افغانستان را «غیر واقع‌بینانه» خوانده و افزوده است: افغانستان یک کشور بسیار فقیر است که به یک‌باره پول هنگفتی به آن سرازیر شد و نظارت اندکی بر آن وجود داشت.

بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان در ادامه بیان داشت: ما بیش از ۵۰ کشور و سازمان بین‌المللی در افغانستان داشتیم که فعالیت می‌کردند، اما هماهنگی بین امریکا و کشورهای دیگر بسیار دشوار بود.

او بی‌اطلاعی حکومت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی از فعالیت‌های همدیگر در افغانستان را چالش جدی عنوان کرد و خاطرنشان کرده است: ما و متحدان ما نمی‌دانستیم که چه می‌کنند و پیمان کاران آن‌ها کیستند.

پیش از این نیز، بازرس ویژه‌ امریکا برای بازسازی افغانستان گفته بود که دستکم ۱۵.۵ میلیارد دالر از مجموع کمک‌های امریکا به افغانستان حیف‌و‌میل شده است.

وی همچنین گفت که طی دو دهه مالیات دهندگان امریکایی ١٤٧ میلیارد دالر برای بازسازی افغانستان فراهم کردند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا