آخرین اخباراجتماعافغانستانگزارش

شهروندان:

اعمال محدودیت‌ بر مراسم عاشورا مواجهه با ملت است

هم‌زمان با فرارسیدن ماه محرم و عاشورای حسینی و اعمال محدودیت‌های از سوی طا-لبان، شماری از شهروندان می‌گویند که عاشورای حسینی یک افتخار برای جهان اسلام و محدود کردن برگزاری مراسم عاشورا مواجهه با ملت افغانستان است.

ماه محرم و دهه عاشورا از اهمیت خاص در بین مردم برخوردار است، در افغانستان همه ساله مردم با برگزاری مجالس عزاداری، مراسم سینه‌زنی و مجالس نذر و خیرات سالروز شهادت امام حسین را برگزار می‌کنند.

با این حال، اخیراً مسئولان طا-لبان به جامعه تشیع گفته‌اند که در شمار محدودی از تکیه‌خانه‌ها و مساجد می‌توانند مراسم عزاداری محرم را برگزار کنند که این مسئله سبب برانگیختن واکنش جامعه تشیع شده است.

محمد جواد گوهری عالم دین به خبرگزاری دید می‌گوید که عاشورا تنها مربوط شیعیان نیست بلکه تمام مسلمانان از عاشور تجلیل می‌کنند؛ چون امام حسین به خاطر زنده نگهداشتن اسلام قیام کرد و با خون خود اسلام را نهادینه کرد.

آقای گوهری افزود که مردم با شوق و علاقه برای برگزاری دهه محرم مصمم هستند، ولی امسال متاسفانه بعضی از قیودات و محدودیت از سوی امارت اسلامی راجع به برگزاری عاشورا وضع شده است، خواست مردم و جامعه از امارت اسلامی این است که ما نیز جزئی از همین کشور هستیم، تابع حکومت هستیم و با حکومت همکاری داریم، لذا تقاضا داریم که در مسایل عقیدتی و مذهبی با مردم همکار باشد و خواسته‌های مردم را برآورده سازد، امنیت مردم را تامین کند.

محمد جواد گوهری عالم دین

وی همچنان می‌گوید دستوراتی که طا-لبان برای برگزاری مراسم عاشور داده‌اند مبنی بر این که از چند مسجد یک مسجد مراسم بگیرد، عملی نیست؛ زیرا هوای کابل گرم است و مردم نمی‌توانند از جاهای دیگر به مسجد دیگر بروند و چنین چیزی هرگز در افغانستان سابقه نداشته است.

این عالم دین در رابطه به منع تعطیلی روز عاشورا گفت: ما متاسف هستیم، اصلاً امام حسین و عاشورا تنها به اهل تشیع نیست. امام حسین نواسه رسول مکرم اسلام است و مصیبت امام حسین برای تمام مسلمین است، لذا منع تعطیلی روز عاشورا از سوی امارت مردم را دلسرد کرده است.

آقای گوهری افزود که شورای علمای شیعه برای بررسی این مسایل با برخی از مقامات و نهادهای امنیتی دیدار کرده است؛ ولی متاسفانه تا کنون به خواست شورای علما جواب مثبت و قانع‌کننده داده نشده. وقتی مردم در رابطه به باورهای مذهبی خود در تنگنا باشند طبعاً از حکومت فاصله می‌گیرند.

از سویی هم بختیار جویا فعال اجتماعی به خبرگزاری دید می‌گوید، با آنکه برخی از محدودیت‌ها از سوی امارت وضع شده؛ ولی ما باورمند هستیم که مردم به سان سال‌های گذشته با شور و شوق و با همان عظمت و تجمعات شان مراسم عاشورا را برگزار خواهند کرد.

بختیار جویا

آقای جویا افزود که عاشورا افتخار جهان اسلام است و تنها به تشیع مربوط نمی‌شود چون سالار شهدا امام حسین باعث افتخار دین اسلام است و مردم سالروز شهادتش را برگزار می‌کنند.

وی افزود که ممکن است محدودیت‌ها در نحوه برگزاری مراسم عاشورا بحث امنیتی داشته باشد ولی آنچه آشکار است و مردم خود متوجه شده کم‌رنگ سازی مراسم عاشورای حسینی است.

آقای جویا افزود که امارت اسلامی نه تنها که این مراسم را محدود نسازد بلکه در راستای گسترش پیام محرم و عاشورای حسینی بر اساس یک الگوی اساسی عمل کند.

غلام رضا نوید استاد دانشگاه نیز می‌گوید که عاشورا و محرم مختص به یک شخص، قوم یا گروهی خاص نیست بلکه یک مناسبت جهانی است و امارت اسلامی باید در رابطه به محدود کردن مراسم عاشورا، تجدید نظر کند و مردم را بگذارد که از مراسم مذهبی شان تجلیل کنند.

طا-لبان در اولین سال از حاکمیت دوباره شان در افغانستان تعطیلی روز عاشورا را از تقویم رسمی افغانستان حذف کردند. این در حالی است که پیش از این، روز عاشورا به عنوان یک آیین مذهبی مورد احترام همه مردم افغانستان در تقویم رسمی کشور به عنوان تعطیلی عمومی ثبت شده ‌بود. این اقدام طا-لبان در ماه محرم و در حالی صورت گرفته بود که مردم در سراسر جهان مراسم عزاداری‌های خود را در سوک امام حسین آغاز کرده بودند.

غلام رضا نوید استاد دانشگاه

مصطفی احمدی (مستعار) می‌گوید طا-لبان با لغو تعطیلی عاشورا از تقویم رسمی افغانستان و وضع محدودیت‌ها در حال بروز ماهیت اصلی خود در مواجهه با آیین‌های رسمی مذهبی در کشور است که بیش از هر چیزی تاییدی مجدد بر انحصارگرایی قومی و مذهبی می‌کند.

به باور این شهروند، واقعیت این است که طا-لبان با لغو تعطیلی عاشورا از تقویم رسمی افغانستان، خود را در برابر ملت قرار می‌دهند. لغو روز تعطیلی عاشورا از تقویم رسمی افغانستان متاثر از اندیشه‌های گروه‌های تروریستی و تفرقه افکن در پاکستان است که در سال‌های اخیر نتوانستند افغانستان را به سمت جنگ‌های مذهبی و تفرقه داخلی سوق دهند. اکنون سعی می‌کنند با این گونه رفتار و عملکرد خود افغانستان را وارد درگیری و نفاق مذهبی کنند.

گفتنی است که اخیراً هیئتی از چند نهاد طا-لبان به نقاطی در شهر کابل رفته و به از جامعه تشیع خواسته‌اند که فهرست مساجد و تکیه خانه‌هایی را که در آن مراسم عزاداری برگزار می‌شود، در اختیار آن‌ها قرار بدهند.

نویسنده

رسول شهزاد- کابل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا