آخرین اخبارافغانستانخبر های مهمسیاست

افتتاح فاز دوم کانال قوش‌تپه؛ ملا یعقوب: اجازه نمی‌دهیم کسی مانع تطبیق پروژه‌های بزرگ ما شود

خبرگزاری دید: ملا یعقوب مجاهد سرپرست وزارت دفاع در مراسم بهره برداری فاز اول و افتتاح کار ساخت فاز دوم کانال قوش‌تپه می‌گوید، اجازه نخواهد داد کسی مانع تطبیق پروژه‌های کلان در کشور شود.

ملا یعقوب مجاهد روز چهارشنبه(۱۹ میزان) در مراسم افتتاح دو فاز کانال قوش‌تپه در مزارشریف گفت که به هیچ قیمت اجازه نخواهد داد تا «دشمن» مانع از تطبیق چنین پروژه‌ها در کشور شود.

او در پیوند به نگرانی کشورهای همسایه از حفر این کانال در کنار آمو دریا گفت: ما هیچ وقت در حق همسایگان خود در مورد آب‌های دریای آمو تجاوز نخواهیم نمود و از دیگران نیز می‌خواهیم که در استفاده از حقوق ما نگران نباشند.

او حفر کانال و انتقال آب رود آمو را به زمین‌های کشاورزی در شمال کشور حق اساسی افغانستان خوانده و تاکید کرد که در استفاده از این حق نباید تردید شود.

پیشتر از این، ازبیکستان که نیز در کناره شمالی رود آمو قرار دارد، از حفر این کانال ابراز نگرانی کرده است.

شوکت میرضیایف رییس جمهور ازبیکستان اخیراً گفته که حفر کانال قوش‌تپه نظام آبی کشورهای شمال آمو را در آسیای میانه بی‌ثبات خواهد کرد.

گفتنی است که کانال قوش‌تپه به طول بیش از ۲۰۰ کیلومتر و عرض ۲۰۰ متر در دوره نظام جمهوری طرح و آغاز شد. این کانال صدها میلیاد متر مکعب آب رود آمو را به دشت‌های ولایات شمالی کشور هدایت می‌کند که سبب نگرانی برخی کشورهای همسایه شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا