آخرین اخبارافغانستان

افزایش کشت و قاچاق مواد مخدر در سال ۱۳۹۵

مسوولان وزارت مبازره با مواد مخدر می‌گویند که تولید و قاچاق این مواد در سال ۱۳۹۵ ده درصد افزایش داشته است.
به گزارش خبرگزاری دید، محمد حنیف دانش‌یار، سخنگوی وزارت مبارزه با مواد مخدر، امروز شنبه در یک کنفرانس خبری گفت: با وجود این ‌که در هفت ولایت کشور مانند کابل، هلمند، قندهار و … کشت مواد مخدر کاهش داشته؛ اما ۱۷ هکتار زمین تحت کشت کوکنار در ولایت بادغیس تمام دست‌آوردها را تحت شعاع قرار داده ‌است.
هر چند آقای دانش‌یار می‌گوید: نظر به وضعیت موجود در کشور و ناامنی‌های روز افزون، ده درصد افزایش رقم بالایی نیست؛ اما با در نظر داشت مصارف هنگفت و در عین حال بالا رفتن ارقام معتادین، کشت و تولید مواد مخدر در کشور به خصوص طی چند سال اخیر به نظر می‌رسد که این وزارت نقش سمبلیک بیش در این زمینه نداشته است.
اما دانش‌یار دلیل عمده افزایش کشت مواد مخدر در ولایات ناامن کشور را تحمیل زرع این پدیده از سوی مخالفین مسلح بالای زارعین عنوان کرد و گفت: با وجود تمام چالش‌های موجود، وزارت مبارزه با موادمخدر در همکاری با ارگان‌های محل و سایر نهادهای ذیربط، برای کاهش تولید و کشت مواد مخدر سه هدف عمده را دنبال می‌کند.
به گفته دانش‌یار، کاهش کشت کوکنار، تولید، تقاضا و تداوی معتادین از عمده‌ترین اهداف این وزارت در این راستا به شمار می‌رود.
وی تاکید کرد که قانون مبارزه با مواد مخدر در حال حاضر تعدیل شده‌است و ۷۰ درصد خلأهایی که در سابق داشت اصلاح و از سوی پارلمان تصویب شده و عنقریب از طرف رییس‌جمهور نیز توشیح شود که با طی مراحل و نهایی‌شدن این قانون، کار به صورت منظم تر‌پیش خواهد رفت.
آقای دانش‌یار هم‌چنان گفت: مبارزه با مواد مخدر یک مسئله جهانی است و در این زمینه باید هماهنگی بین‌المللی ایجاد شود.
سخنگوی وزارت مبارزه با مواد مخدر مسئله ترانزیت با کشورهای همسایه را یکی دیگر از عوامل افزایش مواد مخدر در افغانستان عنوان کرد و گفت: تا زمان ‌که کشورهای منطقه، راه‌های امنی برای انتقال مواد مخدر باشند، هر گونه مبارزه ناکام خواهد بود.
دانش‌یار تطبیق قانون منع پول شویی را که ارتباط مستقیم با مواد مخدر دارد، در کاهش مسکرات و تخدیر کننده‌ها نیز یک ضرورت جدی عنوان کرد.
لازم به ذکر است که در این کنفرانس، مرکز عدلی و قضایی کشور و هم‌چنین اداره مستقل ارگان‌های محل ضمن یاد آوری دست آوردهای یک ساله خود، در جهت مبارزه با مواد مخدر در سال آینده با این وزارت اعلام آمادگی کردند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا