آخرین اخباراسلایدشوجنگجهانخبر های مهم

افشاگری گاردین: شرکت بریتانیایی ۴.۲ میلیون دلار رمز ارز به حساب باند روسی دلال اسلحه واریز کرد

خبرگزاری دید: یک شرکت فعال در حوزه ارز دیجیتال، رمزارزهایی به ارزش بیش از ۴.۲ میلیون دلار را به یک کیف پول رمزنگاری شده متعلق به یکی از اعضای باند روسی دلال اسلحه منتقل کرد، باندی که سپس تحت تحریم‌های ایالات متحده قرار گرفت.

به نقل از یورو نیوز، نتایج بررسی مشترک بین گاردین و کنسرسیوم بین‌المللی روزنامه‌نگاران تحقیقی (ICIJ) که روز دوشنبه منتشر شد، حاکی از وجود ارتباط بین یکی از برجسته‌ترین شرکت‌های فعال در حوزه معاملات ارزهای دیجیتال و جاناتان زیمنکوف، تبعه روسی الاصل اسرائیلی است.

آقای زیمنکوف که ۲۹ سال دارد، در فوریه ۲۰۲۳ به اتهام کمک به توان تسلیحاتی ارتش روسیه در جریان حمله به اوکراین، به عنوان بخشی از «باند زیمنکوف» که تحت رهبری پدرش ایگور زیمنکوف در زمینه دلالی و تجارت تسلیحات فعال است، تحت تحریم های ایالات متحده قرار گرفت.

سوابق نقل و انتقال ارزها نشان می‌دهد که شرکت کوپر تکنولوژیز (Copper Technologies) میلیون ها دلار ارز دیجیتال را در مه ۲۰۲۱ و ۱۹ ماه پیش از وضع تحریم‌های آمریکا به کیف پولی که متعلق به جاناتان زیمنکوف است، منتقل کرده است.

شرکت بریتانیاییِ کوپر تکنولوژیز که در اکتبر ۲۰۲۱، فیلیپ هموند، وزیر خارجه سابق بریتانیا را به عنوان مشاور استخدام کرد، در زمان انتقال ارزهای دیجیتالی به حساب آقای زیمنکوف در لندن مستقر بود ولی سپس به سوئیس نقل مکان کرد.

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده تاکید دارد که باند زیمنکوف در معاملات متعددی از جمله برای ارتقاء امنیت سایبری روسیه و فروش بالگرد و همچنین تلاش برای تامین تسلیحات مورد یک کشور آفریقایی ناشناس دست داشته است.

البته هنوز اسنادی مبنی بر این که شرکت کوپر تکنولوژیز در زمان انتقال ارزها مرتکب نقض تحریم‌های وضع شده توسط آمریکا شده، وجود ندارد. سخنگوی این شرکت هم روز دوشنبه گفت: «کوپر تکنولوژیز همواره تعهدات قانونی و نظارتی خود را بسیار جدی می‌گیرد و با رعایت کامل استانداردهای نظارتی قابل اجرا، از جمله تحریم‌های قابل اعمال در بریتانیا، عمل کرده است.»

البته بررسی گاردین نشان می‌دهد که آقای زیمنکوف مشتری کوپر تکنولوژیز نبوده ولی شرکت‌های مالی می‌توانند گزارش فعالیت‌های مشکوک (SAR) را زمانی که حتی یک تراکنش مشکوک قوانین را آشکارا نقض نمی‌‌کند به نهادهای نظارتی بریتانیا در حوزه پولشویی و جرائم سایبری ارسال کنند. اما مشخص نیست که کوپر تکنولوژیز چنین پیامی را برای نهادهای نظارتی ارسال کرده است یا خیر.

اما نتایج بررسی گاردین نشان می‌دهد که این شرکت در ماه مه ۲۰۲۱ بیش از ۱۷۰۰ واحد اتریوم را به ارزش بیش از ۴.۲ میلیون دلار به جاناتان زیمنکوف منتقل کرده است اما هدف از معامله که در دو نوبت صورت گرفته و منبع اصلی دارایی‌های دیجیتالِ منتقل شده، نامشخص است و فقط آدرس ارز دیجیتال ثبت شده که رشته‌ای از حروف و اعداد است.

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده بر پایه همین آدرس رمزنگاری شده به جزئیاتی از باند روسیِ دور زدن تحریم‌ها را شناسایی و با افشای اعضای آن تحریم‌هایی را علیه آنها وضع کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا