آخرین اخباراسلایدشوافغانستانسیاست

افغاستان خواستار بسته‌شدن مدرسه حقانیه در پاکستان شد

حامدالحق رییس مدرسه حقانیه در پاکستان و پسر سمیع‌الحق معروف به پدر معنوی طالبان، در یک کلیپ تصویری گفته است که دولت افغانستان باید به گروه طالبان تسلیم شود. ریاست جمهوری در واکنش به این اظهارات خواستار بسته‌شدن مدرسه حقانیه از سوی دولت پاکستان شده است.

به گزاش خبرگزاری دید، حامدالحق که پس از ترور پدرش جانشین وی شده، در یک کلیپ تصویری می‌گوید حکومت افغانستان باید جنگ‌افزارهایش را زمین گذاشته و به گروه طالبان تسلیم گردد.
صدیق صدیقی سخنگوی ارگ ریاست جمهوری در واکنش به این اظهارت، گفته است: این ملاها پدرهای معنوی گروه‌های افراطی به شمول گروه تروریستی طالبان استند. مردم افغانستان به این گونه اظهارات ارزش قایل نیستند.
سخنگوی ریاست‌جمهوری خواستار بسته‌شدن مدرسه حقانیه از سوی دولت پاکستان شده است: حکومت پاکستان در برابر این نوع اظهارات مسئولیت دارد. پاکستان در مبارزه با هراس‌افگنی کوتاه آمده است. اگر می‌خواهد صادقانه در کار مبارزه با هراس‌افگنی اقدام نماید، باید هرچه زودتر مدرسه‌هایی را که افراطیت را گسترش می‌دهند، ببندد.
رییس مدرسه حقانیه همچنان در این کلیپ اضافه کرده است که دولت افغانستان به دستور هند با گروه طالبان می‌جنگد و دهلی نو خواهان دوام جنگ با طالبان است؛ از همین‌رو، این گروه تا برپایی حکومت اسلامی در کابل به جنگ دوام خواهند داد.
بلقیس روشن عضو مجلس نمایندگان اما می‌گوید: این‌ها (ملاهای پاکستان) بزرگترین خیانت را در حق کشورهای اسلامی به شمول افغانستان کرده‌اند. خیانت بزرگ در حق مردم کشمیر کرده‌اند.
این ملای پاکستانی در کلیپ تصویری که در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شود، به زبان پشتو می‌گوید: ما از حکومت افغانستان می‌خواهیم، چرا به آتش دشمنی هیزم می‌اندازید و قوم تان را تباه می‌کنید، شما باید به طالبان تسلیم شوید و جنگ‌افزارهای تان را زمین بگذارید، طالبان شما را به آغوش خواهد گرفت. طالبان جنگ را برده‌اند و حق آنان است که شریعت اسلامی را در افغانستان تأمین کنند.
در همین حال، طارق آرین سخنگوی وزارت امور داخله در واکنش به گفته‌های این ملا، در حساب توییتر خویش، او را قاتل افغان‌ها خوانده و نگاشته است: «برای حامدالحق بگویید که این آرمان را مانند پدرش به گور ببرد.»
آقای آرین اضافه کرده است: به این ملای پاکستانی بگویید؛ اینجا قهرمانانی نفس می‌کشند که هرپنجابی و نوکرانش را به دَرَک واصل می‌کند.
همچنان وزارت ارشاد، حج و اوقاف کشور سخنان «ابلهانه» رییس مدرسه حقانیه را نکوهش کرده و آن را دخالت صریح در امور افغانستان تحت هدایت برخی نهادهای استخباراتی خوانده است.
این وزارت اضافه کرده است که برای جهانیان روشن است که آژانس‌های استخباراتی کشور همسایه، همیشه از طریق این مدارس، جنگ را در کشور ما دامن می‌زنند.
وزارت ارشاد، حج و اوقاف، مدرسه حقانیه را بستری برای تروریست‌پروری خوانده و می‌گوید: گروه‌های تروریستی، مدارس دینی حقانیه را برای آموزش و ترویج دهشت‌افکنی، بستر مناسب اختیار کرده و اعمال ترورستی را از این مخفیگاه‌ها برنامه‌ریزی می‌کنند.
این وزارت از دولت پاکستان می‌خواهد که مواضع رسمی خود را در مورد اظهارات مسئول مدارس حقانیه روشن نماید که آیا به نمایندگی از اسلام‌آباد صحبت کرده یا ابراز نظر شخصی وی بوده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا