آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

القاعده و طالبان؛ اتحاد اختناق و ترور

با آنکه در این جنگ‌های طولانی، ضربات کشنده بر پیکر القاعده و تروریستان وارد گردید و رهبر القاعده، متهم شماره یک حوادث ۱۱ سپتمبر در ایبت‌آباد پاکستان کشته شد، ولی هنوز بقایای القاعده در افغانستان وجود دارد و از گروه طالبان به شدت حمایت مالی و تسلیحاتی می‌کند

هرچند جنگجویان عرب از زمان جهاد در برابر اتحاد جماهیر شوروی در نقاطی از افغانستان حضور داشتند، ولی زمانی که گروه طالبان بر گوشه و کنار کشور مسلط شد، سازمان القاعده و دیگر تروریستان در این کشور لانه‌های امن برای خود ایجاد نمودند و از اینجا فعالیت‌های هراس‌افکنانه خود را سازماندهی و اجراء نمودند.
پیچیده‌ترین حمله این تروریستان حادثه یازدهم سپتمبر ۲۰۰۱ بود که از اثر آن برج‌های دوگانه تجارت جهانی فروریخت، بیش از ۳۰۰۰ انسان جان شان را از دست دادند و مکان‌های مهم در ایالات متحده امریکا هدف حملات دهشت‌افکنانه قرار گرفت که این امر منجر به مداخله نظامی امریکا و متحدانش در افغانستان و دوام جنگ الی اکنون گردیده است.
با آنکه در این جنگ‌های طولانی، ضربات کشنده بر پیکر القاعده و تروریستان وارد گردید و رهبر القاعده، متهم شماره یک حوادث ۱۱ سپتمبر در ایبت‌آباد پاکستان کشته ش،د ولی هنوز بقایای القاعده در افغانستان وجود دارد و از گروه طالبان به شدت حمایت مالی و تسلیحاتی می‌کند.
گزارش‌های معتبر وجود دارد که گروه طالبان با القاعده ارتباطات عمیق داشته و در عملیاتها به صورت گسترده از سوی این شبکه پشتیبانی می‌شوند.
با وجودی که رهبران طالبان و حامیان آن‌ها در لابیهای خویش از روابط با القاعده انکار ورزیده و سعی می‌کنند که امریکا و متحدانش را قانع سازند تا نیروهای خویش را از افغانستان خارج سازد، ولی اخیراً رحمت‌الله نبیل رییس پیشین امنیت ملی کشور گفته است که شبکه القاعده با گروه طالبان در تلاشند تا بالای شهر غزنی حمله نموده و این شهر را سقوط دهند. وی در صفحه فیسبوک خود نگاشته است «به اساس معلومات؛ گروپ‌هاى تروريستى داخلى و خارجى مختلف به شدت در حال اكمالات از راه پكتيكا و زابل از آن سوی خط ديورند هستند و احتمالاً براى حمله بزرگ بالاى شهر استراتژيک غزنى آمادگی می‌گيرند. پلان و رهبرى اين حمله را شاخه شبه قاره هند القاعده (AQIS) بر دوش خواهد داشت».
در چنین وضعیتی؛ مقامات در ایالات متحده امریکا تصمیم بر کاهش نیروهای امنیتی خویش گرفته‌اند و قرار است که ۴۰۰۰ تن از این نیروها را از افغانستان بیرون کنند، ولی تهدیدات تروریستی هنوز پا برجا است و تروریزم به عنوان تهدید بزرگ علیه امنیت بین‌الملل وجود دارد، در کنار طالبان و القاعده، گروه داعش نیز برای دستیابی به «خلافت اسلامی» مصروف جنایت آفرینی است و از مردم قربانی می‌گیرد. این گروه مردم را بدون تفکیک هدف قرار میدهد و بدون ملاحظه به قتل می‌رساند و شفاخانه، مسجد، عالم دین، نوزاد، مادر در حال زایمان و … جزء اهداف نظامی این گروه میباشند.
از این رو و به پندار من(نگارنده)، صلاح نیست که در یک چنین وضعیت بحرانی، نیروهای خارجی افغانستان را به حال خود رها سازند، هرچند نیروهای دفاعی و امنیتی کشور این توانمندی را دارند که از تمامیت ارضی کشور در برابر تهدیدات تروریستی و مداخلات بیرونی دفاع کنند، ولی نیاز است که نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان به صورت قاطع از سوی همکاران بینالمللی حمایت شده، آموزش، تجهیز و تمویل شوند.
یادداشت: آرای مطرح شده در این مقال، مربوط به نویسنده بوده و خبرگزاری دید در قبال آن مسئول نیست.

نویسنده

عارف نظری

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا