آخرین اخبارجهانخبر های مهمسیاست

سفر وزیر خارجه عربستان به ایران؛

امیرعبداللهیان: انتخاب سفرای ایران و عربستان در حال انجام است/ رییسی به ریاض دعوت شد

خبرگزاری دید: فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان در سفر به ایران با مقامات بلندپایه این کشور دیدار کرده و در یک نشست خبری مشترک با همتای ایرانی‌اش امیر عبداللهیان اشتراک کرد.

به نقل از تسنیم، حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران و فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان پس از دیدار و گفت‌وگوی دوجانبه در وزارت خارجه ایران، در نشست خبری مشترکی حضور یافتند و پاسخگوی سئوالات خبرنگاران شدند.

امیرعبداللهیان در این نشست گفت: خرسندم که میزبان آقای بن فرحان هستم. ما در این مدت توانستیم در پایتخت‌های دو کشور مقدمات بازگشایی نمایندگی‌های سیاسی را فراهم کنیم و در این مدت انتخاب سفرای دو کشور در حال انجام است.

وی ادامه داد: من در اینجا از بازگشایی سفارت و نمایندگی‌های ایران تشکر می‌کنم، ما در این رابطه نیز از حمایت‌های همکارم تشکر می‌کنم. ما نیز تسهیلات و زمینه‌های سفر اتباع عربستان به مقاصد زیارتی و گردشگری را فراهم ساخته‌ایم.

وزیر امور خارجه ایران گفت: در ادامه دیدارهایمان امروز فرصتی داشتیم تا در خصوص ابعاد مناسبات ایران و عربستان گفت‌وگو کنیم. ما در خصوص اهمیت تشکیل کمیسیون اقتصادی و موضوعات سیاسی و مرزی اتفاق نظر داریم و پس از تایید توافقات امروز توسط مقامات عالی دو کشور در مسیر اجرا اقدام خواهیم کرد. ه

وی افزود: ما در خصوص حمایت از مردم مظلوم فلسطین گفت‌وگو داشتیم و اتفاق نظر داریم مسئله فلسطین یک مسئله مشترک است.

وزیر خارجه عربستان: به زودی سفارت ما در تهران بازگشایی خواهد شد

فیصل بن فرجان نیز در این نشست خبری گفت: خیلی خوشحالم که در تهران حضور دارم. ما گفت‌وگوهای مثبتی با همدیگر داشتیم که در چارچوب تکمیل توافق پکن شکل گرفته است.

وی ادامه داد: ما تلاش می‌کنیم که اقدامات دیپلماتیک در دو کشور ادامه پیدا کند. ما شاهد بازگشایی نمایندگی‌های ایران بودیم و به زودی سفارت ما در تهران نیز بازگشایی خواهد شد.

وزیر خارجه عربستان افزود: جا دارد اینجا از همکارانم در وزارت خارجه ایران و دولت ایران برای تسهیلات ارائه شده تشکر کنم. بازگشت روابط دو کشور به حالت طبیعی مسئله اساسی است و دو کشور در منطقه کشورهای مهم به حساب می‌آیند. همچنین این روابط بر اساس یک سری اصول ثابت از جمله عدم دخالت در امور داخلی دو کشور و تعهد به منشور سازمان ملل متحد استوار است.

وی همچنین گفت: امیدواریم بازگشت روابط به حالت طبیعی به صورت مثبتی در دو کشور و جهان اسلام منعکس شود که این مسئله با تعهد مشترک هر دو کشور در امنیت منطقه و همچنین موضوعات اقتصادی فراهم آید. جا دارد که اشاره کنم به اهمیت همکاری دو کشور در امنیت منطقه‌ای به ویژه امنیت دریایی و تلاش برای عدم گسترش سلاح‌های کشتار جمعی.

وی ادامه داد: عربستان همه امکانات و ظرفیت‌های خودش را برای خدمت رسانی به حجاج به کار می‌برد و به تمام حجاج ایرانی خوشآمد عرض می‌کنیم. همه مسلمانان در یک فضای سرشار معنویت زندگی می‌کنند و همه به ریسمان الهی چنگ می‌زنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا