آخرین اخبارجهانسیاست

دیدار وزرای خارجه ایران و ترکیه؛

امیر عبداللهیان: از گسترش ثبات در منطقه حمایت می‌کنیم/ فیدان: به زودی از رییسی در انقره پذیرایی می‌کنیم

خبرگزاری دید: در سفر وزیر خارجه ترکیه به ایران، سران دستگاه دیپلماسی دو کشور در باره مسایل مهم منطقه از جمله سوریه، قفقاز و موضوعات اقتصادی دیدگاه‌های کشورشان را مطرح کردند.

هاکان فیدان وزیر خارجه ترکیه در نشست مشترک خبری با حسین امیر عبداللهیان خواستار حمایت تهران در مبارزه با گروه‌های کرد پ ک ک شد، در حالی که امیر عبداللهیان بر موضوع کریدور ترانزیتی میان نخجوان و بقیه خاک آذربایجان متمرکز بود.

در این دیدار همچنان موضوع سفر آتی ابراهیم رییسی رییس جمهور ایران به ترکیه مطرح شد.

آقای فیدان گفت «دولت سوریه در بحث پ‌ک‌ک با ما همکاری بیشتری داشته باشد» و خبر داد که «در روزهای آتی پذیرای رییسی رییس جمهور ایران در ترکیه خواهیم بود».

در کنفرانس مطبوعاتی مشترک دو وزیر خارجه، آقای امیرعبداللهیان گفت «محدود کردن مسیرهای تاریخی ترانزیتی موجود در منطقه را هرگز برنخواهیم تافت».

وزیر خارجه ترکیه هم در اظهاراتی گفت «دولت سوریه در بحث پ‌ک‌ک با ما همکاری بیشتری داشته باشد و اینها از ملزومات ماست و مطمئنم جزو ملزومات سوریه نیز هست».

پیشتر برخی از رسانه‌های ایران در تحلیل‌های خود گفته بودند ایران در سفر آقای فیدان به دنبال عادی‌سازی روابط ترکیه و سوریه هم هست.

آقای فیدان قبل از سفر به تهران با سرگئی لاوروف،‌ وزیر خارجه روسیه در مسکو دیدار و گفتگو کرده است. او هفته پیش نیز در سفری دیگر به عراق رفته بود.

آقای فیدان در این نشست گفته «به عنوان ترکیه از حصول تفاهم بین ایران و عربستان بسیار خوشنود هستیم. عربستان، ایران و ترکیه کشورهای بزرگ و مسؤولیت پذیر منطقه هستند و اینکه اینها با هم رابطه صلح آمیز داشته باشند مهم است».

این اولین سفر آقای فیدان به ایران از زمان تصدی پست وزارت خارجه ترکیه است. او پیشین از این اما به ایران در سمت‌های دیگر سفر کرده بود.

آقای فیدان پیش از این از سال ۲۰۰۹ رئیس سازمان اطلاعات ملی ترکیه (میت) بود و در سال‌های قبل کمتر تن به مصاحبه می‌داد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا