آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

انتخابات؛ برگشت به گذشته معقول نیست

در انتخابات جدید، قوانین انتخاباتی و کمیسیون انتخابات لازم است که دست‌خوش یک تغییر بنیادی قرار بگیرد. در این چند دوره از انتخابات، عملکرد کمیسیون‌های انتخاباتی، قناعت بخش نبوده است و کلی اعتراض در این مورد وجود دارد.


این روز ها بحث انتخابات ریاست جمهوری دور جدید ریاست جمهوری در افغانستان رنگ و بوی جدی به خود می‌گیرد. قرار است انتخابات ریاست جمهوری در بهار سال آینده برگزار شود. تجربه انتخابات گذشته نشان می‌دهد که نباید در انتخابات ریاست جمهوری آینده؛ به گذشته برگردیم.
انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۳ جنجالی و موجب ایجاد حکومت وحدت ملی شد. حکومتی که مسئله توزیع قدرت در آن یک مسئله حاد بود و است.
انتخابات ریاست جمهوری را پیش داریم. در این دوره کوشش شود که اتفاقات انتخابات گذشته تکرار نشود. هرچند محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور در سفری به هلمند گفت که اشتباهات انتخابات پارلمانی در ریاست جمهوری تکرار نخواهد شد. دیده شود که می‌شده باشد.
دقیقاً احزاب و نیروهای سیاسی هم تاکید می‌کنند که نباید در انتخابات پیش رو به گذشته برگردیم.
حکومت که متهم است در کار کمیسیون‌های انتخاباتی دخالت می‌کند، تکت‌های انتخاباتی، نهادهای ناظر بر انتخابات و کمیسیون‌های انتخاباتی باید زیر یک سقف جمع شوند و در مورد چگونگی اجرای انتخابات رایزنی کنند. اگر زمان باقی مانده به انتخابات را محاسبه کنیم، معلوم می‌شود که فرصت زیادی نداریم.
در انتخابات جدید، قوانین انتخاباتی و کمیسیون انتخابات لازم است که دست‌خوش یک تغییر بنیادی قرار بگیرد. در این چند دوره از انتخابات، عملکرد کمیسیون‌های انتخاباتی، قناعت بخش نبوده است و کلی اعتراض در این مورد وجود دارد. از این اعتراضات بر می‌آید که نهاد‌های انتخاباتی و قوانین انتخاباتی بایستی تغییر کند.
در تازه‌ترین مورد، سومین دور از انتخابات پارلمانی در ۳۳ ولایت کشور برگزار شد. نهادهای ناظر بر انتخابات، ریاست جمهوری، احزاب سیاسی و کمیسیون‌های انتخاباتی تایید می‌نمایند که انتخابات مجلس نماینده‌گان دچار مشکلات جدی بوده. یک حرف کلی در پیوند به اجرای انتخابات این است که کمیسیون انتخابات نتوانسته است این روند را مدیریت کند.
اگر انتخابات درست برگزار نشود، بدون شک که بحران ساز خواهد بود. برای همگان روشن است که عملکرد نهاد برگزار کننده این پروسه چقدر می‌تواند بالای اوضاع کشور تاثیر بگذارد.
رفتن به دیروز در انتخابات ریاست جمهوری به سود هیچ آدرس در کشور نیست. نهادهای سیاسی و نهادهای انتخاباتی اولویت شان باید برگزاری یک انتخابات سالم باشد.
بدبینی به میان آمده از علمکرد کمیسیون‌های انتخاباتی و ریاست جمهوری در آستانه انتخابات، بهتر است رفع شود. این در صورتی ممکن است که نیاز برگزاری یک انتخابات شفاف وجود داشته باشد.
پناه بردن به تقلب در پروسه انتخابات یک امر معمول است. هر نامزدی تلاش خواهد کرد که در این رقابت برنده شود. این که نامزدان و تکت‌های انتخاباتی چقدر می‌توانند در روز انتخابات تقلب کنند، وابسته به کمیسیون‌های انتخاباتی است. کمیسیون‌های انتخاباتی به شمول کمیسیون رسیده‌گی به شکایات انتخاباتی، برای شفافیت سازی و خلق اعتماد در افکار عمومی، لازم است که شکایات انتخاباتی را به گونه بی‌طرفانه بررسی نماید.
قرار است نتایج انتخابات مجلس نماینده‌گان در ۱۹ و ۲۹ عقرب اعلام شود. رهبری کمیسیون رسیده‌گی به شکایات انتخاباتی، گفته که پروسه بررسی شکایات به گونه جدی انجام خواهد شد و نامزدان متقلب نمی‌توانند به خانه ملت راه پیدا کنند.
با این وجود، انتظار می‌رود که انتخابات ریاست جمهوری و نتایج آن فرصتی باشد برای اصلاح حکومتداری.
اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا